TEST: MB CLK 200 Kompressor Cabriolet

Nye CLK Cabriolet er en revolusjon sammenlignet med forgjengeren, og er uten tvil blant verdens mest komfortable kabrioleter.

TEST: MB CLK 200 Kompressor Cabriolet


Man kan mene hva man vil om Mercedes-Benz, men de fleste vil være enige om at den tyske bilprodusentens designspråk har vært svært vellykket de siste årene. Dette gjelder ikke minst nye CLK Cabriolet, som etter vårt syn er så vakker at den kan måle seg med såvel sin egen fetter SL som italienske sportsbiler.

Vakre profiler

Fronten domineres av en bred grill med fet stjerne og fire forkrommede spiler. Grillen omkranses av store sammensmeltede frontlykter, som i sin tur danner utgangspunkt for fire nydelige panserprofiler. Disse strekker seg helt frem til den skarpt vinklede frontruten.

Kort overheng

Når bilen iakttas fra siden, vil man legge merke til at det fremre overhenget er relativt kort. Dette, kombinert med store hjulbuer, gir et sportslig og aggressivt preg. Det bakre overhenget er noe lengre, men fordi baklyktene snor seg rundt de bakre hjørnene, gir ikke bilen inntrykk av å være altfor tung i sessen.

Når taket er nede, vil du også legge merke til to elegante forhøyninger i forkant av bagasjelokket. Disse leder frem til baksetepassasjerenes hodestøtter og sørger for å bryte opp linjer som ellers ville blitt i overkant rene.

Stofftak

TEST: MB CLK 200 Kompressor Cabriolet


Vi mener altså at nye CLK Cabriolet er en vakker bil, et syn som ble forsterket gjennom den positive interessen bilen ble viet av publikum. Det eneste vi har å utsette på CLK Cabriolet når det gjelder design, er taket. Stofftaket klarer nemlig etter vårt syn ikke å leve opp til forventningene som resten av skroget skaper.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis man ser nærmere på kupé-utgaven av CLK, som kom for et drøyt år siden, er det etter vårt syn liten tvil om at CLK kler ståltaket bedre enn stoff. Men til tross for at Mercedes-Benz har utrustet både SLK og SL med ståltak, må altså CLK nøye seg med tekstil.

Lengre enn SL

Nye CLK er 464 centimeter lang og dermed en ganske stor bil. Ja, CLK er faktisk 10 centimeter lengre enn SL og dermed den største cabrioleten i Mercedes-porteføljen. I den sammenheng kan det nevnes at Mercedes-Benz er en av svært få bilfabrikanter som har hele tre toppløse biler i sin modellpalett.

Men hvordan er bilen å kjøre? Og hvordan klarer den store bilen seg med en 1,8-liters motor? Les mer om motor og kjøreegenskaper her.