TEST: MB A190 - Stor racer i lite format

Om det bare er for å endelig bevise at A-klassen har så gode kjøreegenskaper at den ikke velter i tide og utide, eller om Mercedes synes det var på tide å gjøre et kjempesprell med A-klassen, vet vi ikke. Og egentlig er det ikke så interessant heller.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: MB A190 - Stor racer i lite format


For når noen kan finne på tanken å gjøre det så morsomt å kjøre en liten bil, stiller vi få spørsmålstegn – annet enn om det finnes et marked for denne bilen? Ikke vet vi, men ett er sikkert – det er ikke alt for mange som kjøper en bil som knapt er 3.6 meter lang og gladelig betaler minst 266.900 kroner for det.

Det er nemlig grunnprisen på en MB A190.

Full teknikk

Da får du til gjengjeld en småbil som sannsynligvis er en av de sikreste småbilene du kan få kjøpt. Som følge av at bilen veltet i en elgtest for et par år siden, måtte Mercedes bruke enorme summer på å oppgradere bilens hjuloppheng og elektronikk, og denne gangen gikk de på færre kompromisser enn tidligere – og valgte dessuten å utstyre bilene med ESP, Mercedes’ elektroniske stabilitets-program.

Også når det gjelder kollisjonssikkerhet har bilen kommet svært godt ut av det i ulike tester. Vi har tidligere testet MB A140 og MB A160 med godt resultat.

Noen haker

Likevel er det noen haker ved A-klassen. For det første har bilen en mildt sagt nokså stump fjæring, som ikke blir hjulpet av bilens faste seter. I tillegg virker det ikke som om finishen ligger på det nivå vi forventer av en Mercedes. Vår testbil var spesielt ille i så måte – mer om dette finner du under lenken ”Konklusjon og konkurrenter”.

Greier en sprek motor å veie opp for disse ulempene? Bli med oss på tur…