TEST: Mazda MX-5 1,8 Sport

Ny-trendsetteren fra Japan er produsert i over 500.000 eksemplarer siden 1989. Roadsteren har med enkle virkemidler gjort dypt inntrykk i bilverdenen. Stikkord er bilglede og kjøreglede.

Publisert
TEST: Mazda MX-5 1,8 Sport
[Ugjyldig objekt (NAV)]

MX-5 tiltrekker seg mennesker som skal ha cabriolet. En annen gruppe kjøpere er de som vil ha kjøreegenskapene. Også en og annen nostalgiker som ikke gidder å skru bil er nok også å finne bak rattet i toseteren. Og de får alle det de vil ha.

Stjernetreff

Det er nærmest utrolig at en bil som i utgangspunktet, for 12 år siden, hadde en ikke-eksisterende målgruppe i hodet på markedsførerne får den suksessen MX-5 opplever. På en måte virker bilen ”ingeniør-skapt” fremfor ”konsept-utviklet”. Bilen er enkel og funksjonell, fremfor å være jålete og pompøs.

Det er påfallende at Mazda ikke tør tukle for mye med MX-5 sitt utseende, bilen har hatt tilnærmet likt utseende i hele sin levetid.

Råere

De har imidlertid tuklet bittelitt med utseendet de siste par årene. Små endringer i karosseriet, særlig panseret og luftinntaket foran, har gitt MX-5 et litt råere utseende – nesten litt TVR-aktig.

Nytt i år er nye lykter og sprekere motor. 1,8-literen har fått variable ventiltider og 5 hestekrefter ekstra har sluttet seg til den nå 145 hestekrefter sterke motoren. Og kreftene går via en 6-trinns girkasse.

Les om motor og kjøreegenskaper her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer