TEST: Mazda 6 1.8 Exclusive

Mazda har tydeligvis ikke gitt opp. Etter flere år med modelltørke kom først Tribute og nå endelig Mazda 6.

TEST: Mazda 6 1.8 Exclusive
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mellomklassen bugner over av mer eller mindre vellykkede familiebiler. Det som kjennetegner de fleste, er at de har en forholdsvis grei pris og at de gjør jobben de er ment for med god margin.

Tøff konkurranse

Det som er bra for forbrukeren er stort utvalg og mange gode tilbud. Dette skaper hyggelige forhold for den som skal handle. Er du ute etter en bil i samme klasse som Mazda 6, har du i hvert fall 10-12 biler og velge i blant, og det burde være mulig å få et godt tilbud til tross for at det er innført nettopriser i stort sett hele bransjen.

De forskjellige aktørene i markedet burde skjelve når de tenker på hvor store utslag en feilprising av en modell vil gjøre her.

God kvalitets følelse

Av alle konkurrentene i klassen er det ikke mange som kan karakteriseres som ”katta i sekken”. Her er det i første rekke prisen som teller, hvilket utstyr som følger med og selvfølgelig litt hvilke egenskaper du er på jakt etter. Mazda 6 utmerker seg med å gi en gedigen kvalitetsfølelse. Den virker svært godt satt sammen og kjøreegenskapene er overlegne.

Sultefôret

Mazda-organisasjonen har nok ventet lenge på denne bilen. Selv om Tribute kom i fjor har ikke den klart å redde Mazda-navnet fra avgrunnen. Det bør det bli en slutt på nå. Hvis ikke gamle Mazda-kunder har glemt merket helt, skulle Mazda 6 gjøre det mulig reise merket mot nye høyder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har allerede tilbrakt mange mil bak rattet på en av årets mest spennende nykommere og mer om kjøreopplevelsen finner du på denne lenken.