TEST: Mazda 3

Aggressive luftinntak i en dyp frontspiler gjør at Mazda 3 ser ut som en skikklig tøffing.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Mazda 3
image: TEST: Mazda 3


I større grad en storebror som ble introdusert i fjor spiller Mazda 3 på sportslighet. Etter testen er det likevel størrelsen vi husker.

Størst

Mazda 3 er en rekordlang kompaktklassebil. Med sine 442 centimeter er den for eksempel over 20 centimeter lengre enn både nye Volkswagen Golf og Toyota Corolla. Dette gjelder kombiutgaven, sedanen er enda lengre – 449 centimeter. Den plasserer seg dermed midt imellom BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse. Det er ikke godt å si hva Mazdas mål med å lage en så omfangsrik bil i kompaktklassen er, men det er helt klart de mener at størrelse teller.

Størrelsen har sikkert også med innsparinger og synergieffekter å gjøre. Innen Ford-familien er det meningen at enkeltmerkene skal dele på utviklingskostnadene, og ved siden av Mazda 3 vil også Volvo S40 og Ford Focus benytte seg av samme plattform.

Enkle valg

I forbindelse med at Mazda selv skal stå for importen hit til landet fra våren av, har nåværende importør valgt å være moderat i antall varianter som tilbys. Mazda 3 dukker derfor i første omgang opp med kun ett motoralternativ, og i ett utstyrnivå. Eneste valget du kan gjøre er å velge om du vi ha sedan eller kombi.

Litt arv

Det er ikke lett å bli klok på Mazda 3 når en betrakter den fra utsiden. Front og elementer av hekken er sportslig som en ferdigrigget racingbil, mens andre deler av bilen er like intetsigende som store deler av den bilen den skal erstatte. Totalinntrykket vil nok de fleste oppfatte som sportslig, og kanskje litt spesielt. Særlig den runde bakluken er litt snål.

Det ytre teller, i alle fall når det gjelder biler, om Mazda 3 klarer å følge opp sportslighet når det kommer til motor og kjøreegenskaper kan du lese om her.