TEST: Maserati 3200 GT - Ferrari light

En Maserati vekker på langt nær like mye oppmerksomhet som en Ferrari - men den vekker de samme følelsene.

Folk nøt sin Cafe Latte i vårsolen på Grünerløkka i Oslo, og de travle gatene var som vanlig travle. Likevel var det få som gløttet opp fra "latten", eller avisen da buldringen fra de 370 hestene brøt stillheten på Grünerløkka denne vårdagen i Mai.

Og parkerte du var det bare noen få som fattet interesse for vår 3200 GT. For selv om Maserati er et heleiet datterselskap av Ferrari, er det bare å innrømme at "bli sett effekten" i en Maserati er langt mindre enn hva den ville vært i en skinnede Ferrari.

Tilbaketrukket, men elegant

Men tro for all del ikke at det er noe galt i det, snarere tvert imot. For mange bilkjøpere som velger biler i denne prisklassen ønsker ikke å vekke alt for mye oppmerksomhet - og da passer Maserati 3200 GT som hånd i hanske. For bilen er elegant der en Ferrari er outrert, den er komfortabel der en Ferrari er hard og sportslig - og den er ikke nevneverdig tregere enn en Ferrari heller. Faktisk har Maserati 3200 GT hele 118 Nm mer enn en Ferrari F360 Modena…

Conolly skinn og herlig parfyme

Og åpner du døren er det heller ikke mye å klage på i Maserati 3200 GT, for det samme herlig myke Conolly-skinnet som Ferrari pynter sine interiør med er brukt i 3200 GT - og den samme velparfymerte duften som du finner i Ferrari 456 GT eller 550 Maranello, for den saks skyld, pirrer neseborene de første minuttene etter du har tatt plass bak rattet.

Men det er likevel ikke tvil om at Maserati 3200 GT går en hard tid i møte, for den skal sloss om markedsandeler til etablerte storheter som Porsche og Jaguar.