TEST: Lexus RX300

Lexus RX300 oppleves som mer håndterlig en mange av konkurrentene i klassen for store SUVer.

TEST: Lexus RX300
TEST: Lexus RX300


Det er en kombinasjon av ytre mål, motor og kjøreegenskaper som gjør at nye RX300 oppleves mer håndterlig enn konkurrentene.

Luksus og vei

Det er komfort og kjøreegenskaper på vei som har stått i fokus under utviklingen av RX300, bortsett fra høyden og firehjulsdriften er det lite som minner om skog og mark. Det har den til felles med flere konkurrenter, men RX300 og BMW X5 skiller seg ut som de med mest fokus på asfalt.

Med luftfjæring på plass er det mulig å kombinere komfort med gode kjøreegenskaper, og luftfjæring gjør seg ekstra godt i kombinasjon med biler som har høyere tyngdepunkt enn gjennomsnittet.

Tøffere

Særpreget til RX300 består i en kileformet front og en nesten kombi-skrå hekk. Den spisse fronten bryter med dagens trend der det er butte fronter med voldsomme griller som gjelder. Formen signaliserer mer sport enn offroad.

Midtkonsollen begynner å bli en gjennomgangsmelodi for Toyota/Lexus. Vi sa om nye Landcruiser at midtkonsollen minnet om Lexus, og nå sier vi at denne minner om Landcruiser. Poenget er at de begge beveger seg i samme designretning, og produktene får en sterk identitet.

Spesielt for RX300 er at midtkonsollen henger i dashbordet med girkassen nederst. Under er det åpent til der hvor konsollen mellom setene fortsetter. Vi nevner det fordi det er blant de få amerikanske trekkene ved nye RX300.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.