TEST: Lexus IS300 SportCross

Lexus er i praksis den eneste japanske bilprodusenten som utgjør en trussel mot Audi, BMW og Mercedes-Benz. Med IS300 SportCross håper Lexus å stjele enda flere markedsandeler fra sine tyske konkurrenter.

TEST: Lexus IS300 SportCross
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det var i 1989 at bilmerket Lexus, som har sine røtter i Toyota-systemet, lanserte sine første modeller - ES 250 og LS 400. I dag, 13 år senere, har Lexus en produktrekke som omfatter åtte modeller. Samtlige befinner seg i luksus-segmentet og utfordrer dermed tradisjonsrike tyske bilmerker.

Første stasjonsvogn

Inntil i fjor satset Lexus på sedaner og kraftige firehjulstrekkere. Men i fjor sommer kom Lexus SC430, en stor luksus-roadster som sikter mot de samme kundene som Mercedes-Benz SL. Og nå penetrerer Lexus nok et segment - stasjonsvogn-klassen. Og med IS300 SportCross skal Lexus nå også stjele markedsandeler fra Audi A4 Avant, BMW 3-serie Touring og Mercedes-Benz C-klasse.

Basert på IS200

IS SportCross er basert på sedanutgaven IS200, som etter vårt syn er en vakker bil. IS300 SportCross har de samme morske frontlyktene, den samme tøffe grillen, det samme elegante panseret og det samme korte overhenget som sitt opphav. Det er først når vi tar oss en titt på hekken at vi øyner SportCross-identiteten - en identitet som etter vårt syn ikke er helt vellykket.

Rotete

Vi synes nemlig at bakruten blir for skrå, at overhenget blir for langt og at bakparten blir for rotete. For eksempel har ikke SportCross fått beholde den rene støtfangeren vi finner på IS200.

Sett bakfra er baklyktene like morsomme og originale som de vi finner på sedanutgaven. Men når du ser bilen fra siden finner du ut at lyktene skråner motsatt veg av IS200-lyktene, noe som etter vårt syn er mislykket.

Voldsomt eksosrør

Noen vil sikkert hevde at vi er flisespikkere, men faktum er i at vi ikke ble fortrolige med denne Lexus-hekken. Trøsten er eksosrøret, som er blant de mest grovkalibrede vi har sett på en stasjonvogn. Det fete eksosrøret vitner om at det befinner seg spenstige saker under IS300 SportCross-panseret. Les mer om den herlige rekkesekseren her.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.