TEST: Lexus IS200 aut: Kjøreglede i 4 trinn

Vi har tidligere gledet oss over Lexus IS200 sportslige kjøreegenskaper. Blir de ødelagt når den presise 6-trinnskassen blir erstattet med automatgir?

Svaret på det spørsmålet er for så vidt todelt.

Punkt 1: Ja, i forhold til IS200 med manuelt gir går du glipp av mye. Akselerasjonstidene reduseres nokså kraftig, fra 0 - 100 med 1,7 sekunder fra 9,5 til 11,2. Dessuten går man glipp av en av markedets mest presise manuelle girkasser, Lexus er så å si på høyde med BMW når det gjelder presisjon i manuelle girkasser.

Punkt 2: Nei, i forhold til mange andre konkurrenter med automatkasse, ligger fortsatt Lexus IS 200 et godt hestehode foran når det gjelder sportslige kjøreegenskaper. Riktignok har ikke IS200 sin automatkasse noen form for Tiptronic, Steptronic eller andre såkalte "sekvensielle" automatkasser, ei heller har den skikkelig sekvensiell girkasse à la Alfa Romeo 156 Selespeed (en test av Selespeed finner du for øvrig på denne lenken).

Tradisjonell, men nydelig

Nei, Lexus har en helt tradisjonell 4-trinns automatgirkasse med Sport- eller Vinterprogram. Men se på bildet av girkassen. Sjaltesporet ligger i en markert S-form, der du svært presist og med korte bevegelser kan låse automatkassen i ønsket gir. Og for en silkemyk og forutsigbar sjalting!

Pristillegget for automatgir er 20.000 kroner, det er litt lavere og gir et langt mer sportslig resultat enn de nærmeste konkurrentene med unntak av Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed.

Sport uten komfort

Vår første IS200 var manuelt giret, og hadde Sportspakke til 6.000 kroner som blant annet inkluderer 17-tommers hjul. Vårt råd er enkelt: glem det! Med 16-tommers dekk blir bilen langt mer komfortabel, ikke minst på transportetappene på motorvei. I tillegg blir grenseområdet for hvor bilen begynner å slippe langt, langt bredere, du har rett og slett større marginer å gå på.

Av statusbilene i mellomklassen holder vi fortsatt en knapp på Lexus for dem som setter kjøreopplevelsen i fokus. Med eller uten automatgir, men med 16-tommers hjul, please!