TEST: Land Rover Discovery TDV6

Land Rover har gjort en god jobb med Discovery. De Land Rover-egenskapene vi vil ha er på plass og de vi ikke vil ha er fjernet. Vi har kjørt dieselvarianten med 190 hestekrefter under panseret, syv seter og luftfjæring.

TEST: Land Rover Discovery TDV6
TEST: Land Rover Discovery TDV6


Discovery ble lansert med brask og bram i fjor. Det var nemlig Land Rovers niende helt nye modell på 56 år. Land Rover følger på i år med Range Rover Sport som blir den tiende modellen. Den skal lanseres til våren.

Funksjonelt design

Det er med andre ord ikke hvert år Land Rover viser en ny bil. Det kan komme av at Land Rover er opptatt av funksjonalitet, og at de derfor ikke veldig ofte viser en ny lykt og en ny støtfanger bare for nyhetsinteressen sin skyld. Det var også viktig under utviklingen av Discovery. Den skulle se ut slik som en Discovery skal se ut, men med et mer moderne uttrykk. Discovery skal se ut som en kasse. Det er ikke bra for luftmotstanden, men bra for Norge siden det gjør at bilen går som varebil klasse 2. Bakluken skal være asymetrisk (lavere kant på den ene siden), og det skal bare være luftinntak på den ene siden foran. Discovery skal også ha høyere tak fra B-stolpen og bakover og sidevinduene i bagasjerommet skal strekke seg helt opp til taket.

Alternativet

Dieselmotoren i vår testbil gjør en grei jobb og er helt klart det beste kjøpet. Vi regner ikke med at bensinmodellen med V8-motor blir valgt av veldig mange kunder. Den koster snaue 350.000 kroner ekstra og er ikke veldig mye raskere. Drivstofforbruket er også i en annen klasse hvis du går over til V8 bensin.

Videre konsentrerer vi oss om dieselmotoren. Den kan du lese mer om i kapittelet om motor og kjøreegenskaper.