TEST: Land Rover Discovery 3 V8 vare

Nye Discovery 3 har sprekere motor enn storebror Range Rover, og det er kun høflighet som gjør at den er tidelen bak fra 0-100 km/t.

Publisert
Sist oppdatert
TEST: Land Rover Discovery 3 V8 vare
TEST: Land Rover Discovery 3 V8 vare
TEST: Land Rover Discovery 3 V8 vare


Nå bytter imidlertid storebror snart ut BMW-motoren til fordel for en litt sprekere variant av samme Jaguar-motor som er i vår testbil, og ting blir som de skal være etter hvert. Det tar litt tid bak rattet i Discovery 3 før det går opp for en hvilke ressurser som befinner seg under panseret; størrelsen og formen sladrer ikke om effekt.

Effektkongen

Med unntak av mer spesielle USA-pickuper og sære tilfeller som AMG-versjoner av Mercedes-Benz G-klasse, er Discovery det sprekeste du kan kjøpe i SUV-klassen på grønne skilter. Ingen av de dyre SUVene er store nok til å registreres som varebil; kun biler som Mitsubishi Pajero og Toyota Land Cruiser har plass nok. De kommer med mindre V6-motorer, der bare Toyotaen er i nærheten så sprek som Discovery 3. Den står imidlertid ikke lenger i de offisielle prislistene.

En blant mange

I klassen for de mer eksklusive SUVene er det mange som stiller med store V8-motorer, det amerikanske markedet sørger for det. Selv Volvo er tvunget til å lirke inn en V8er i sin XC90 for å holde følge. De fleste ligger i overkant av 300 hestekrefter med sine motorer, og i Norge ligger prisen på disse bilene rundt 1.200.000 kroner.

En Discovery 3 V8 HSE koster som personbil 1.197.000 kroner, men med bilen registrert som varebil slipper du unna med 678.000 kroner. De 520.000 kronene som utgjør forskjellen er i praksis kun avgifter. Grunnen til at V8-versjonen likevel er så mye dyrere enn en varebilregistrert Discovery 3 med dieselmotor - 562.000 kroner koster den med automatgir og en 2,7-liters V6 diesel - er at varebilene ikke fullt ut er fritatt for effektavgift.

Bakerst i brosjyren for den nye Discovery 3 V8 er det to tall som får en til å sperre opp øynene, vekt og antall hestekrefter. Om hestekreftene klarer kampen mot vekten kan du lese mer om her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer