TEST: Land Rover Defender TD5 -- Historisk sjarmør

Historien går tilbake til 1948 da de første utgavene av Land Rover Defender trillet ut fra fabrikkhallene i England. Få skjønte da at designet på bilen skulle holde seg i over femti år.

Rasjonelt sett strider det mot all fornuft at Defender fortsatt får lov til å leve, og at enkelte er villige til å kvitte seg med adskillige hundre tusen kroner for å få lov til å eie en. For i disse tider da elektriske vindusheiser, varme i setene og klimaanlegg nærmest er krav fra det bilkjøpende publikum, er det et under at noen kan finne seg til rette bak det spartanske instrumentpanelet i Defender.

Med gjørme på skoa

For selv om knappene er heller få, kjørestillingen mildt sagt uvanlig og støynivået høyt, er det en spesiell følelse å sette seg inn bak rattet i Land Rover Defender. Her er det atmosfære og det er sjel, samtidig som du hele tiden blir minnet om at Defenderen i første rekke er en bil hvis hovedoppgave er å forsere terreng de fleste ville betakket seg for å gå i.

Med på å bygge opp atmosfæren er også de utallige bildene man har sett av gulmalte Defendere som kjemper seg gjennom jungelen i terrengbilløpet Camel Trophy. Og det er ikke til å nekte for at du lett får følelsen av eventyr når du sitter bak rattet i bilen med lavgearet koblet inn og en ustelt fjellvei foran deg.

Ny motor, og elektronikk...

Tidligere i år ble den firesylindrede TDi-motoren som så trofast har drevet Defenderen fremover byttet ut med en nyutviklet femsylindret diesel – den samme som står i den nye Discovery. Men det skjedde mer med Defenderen enn bare et motorbytte, for med ny motor kom også ny teknologi. Vår Defender var blant annet utstyrt med anti-spinn, blokkeringsfrie bremser og manuelt klimaanlegg. Den siste bastion var dermed inntatt...