TEST: Kia Sportage 2.0 4-WD: Rommelig og rimelig 4-hjulstrekker

Kia befinner seg i utfordrerposisjon i SUV-klassen. Etablerte merker som Honda, Suzuki og Subaru stiller til kamp med tilsvarende modeller, og Kias fordel er i første rekke en prislapp som er lavere enn konkurrentenes.


Kia Sportage er klar til ta deg rett ut i naturen. Firehjulstrekk og høy bakkeklaring sørger for god fremkommelighet i ulendt terreng. Delt baksete og rommelig bagasjerom sørger for at du får med deg omtrent det du måtte ønske. 2 kollisjonsputer og stålbjelker i dørene sørger for din sikkerhet ved en eventuell ulykke.

Kia har prioritert fremkommelighet på Sportage. Bakakselen er utstyrt med differensialbrems og det automatiske frihjulsnavet gir deg mulighet til å veksle mellom bak- eller firehjulstrekk i hastigheter inntil 60 km/t.

Praktisk i byen -- ikke på landevei

Kia Sportage har med sin beskjedne lengde utpregede fordeler i byen. Lukeparkering og manøvrering i trange bygater går utmerket. Den høye sitteposisjonen gjør at du til en hver tid har god oversikt over trafikkbildet. Det er først på landeveien i marsjfart at bilen avslører sine særegenheter. Den har en tendens til å varsle passasjerene om alle dumper den kjører over, i tillegg har den kjøreegenskaper som kan gi den selv mest garvede sjåfør mye å stri med.

Men prislappen er lav -- den best utstyrte varianten koster knappe 250.000 kroner, og det er langt mindre enn mange av utfordrerne. Men greier den kampen ved bare å forsvare seg på pris?