TEST: Kia Sorento 2,5 EX

For under 500.000 kroner kan du bli konge på haugen med en stor og maskulin bil som faktisk oser en anelse luksus.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Kia Sorento 2,5 EX


De små og rimeligere firehjulstrekkerne som Toyota Rav4 ligger øverst på salgsstatistikken. Salget går også godt for de eksklusive som BMW X5 og Volvo XC90. Men midt i mellom finner vi en gruppe biler som er store og dyre, fra mindre kjente merker, som nesten ingen vil kjøpe. Er image everything eller finnes det solide grunner til at disse bilene ikke er verdt å kjøpe?

En av bilene i denne klassen er Kia Sorento. Den er like stor som en X5, men langt billigere enn sin eksklusive konkurrent. Likevel er det altså ingen som vil kjøpe Sorento, som ble introdusert i det norske markedet i mai.

Vi har kjørt Sorento 2,5 CRDI EX Executive. Som navnet tilsier har bilen en 2,5 liters dieselmotor og høyeste utstyrsnivå. Men hvor bra klarer bilen seg på veien? La oss ta en titt på motor og kjøreegenskaper.