TEST: Kia Shuma - For billig?

Ingen kjøper Kia på grunn av design, eller for at naboen skal heve på øyenbrynene når din nye bil står i oppkjørselen. Den viktigste grunnen er nærmest utelukkende pris.

TEST: Kia Shuma - For billig?

Og akkurat derfor kan du ikke forvente deg det seneste av luksusartikler pakket inn i nøttetre i et dashbord som er kreert av verdens ledende designere. Du kan vinke farvel til edle stoffer, myke tepper og eksklusivt treverk.

Billig, billig, billig

For interiøret i vår Kia Shuma er simpelt. Kort og greit. Det er laget, med det for øyet, at bilen skal være så billig som overhodet mulig å produsere. Derfor finner du plastskuffer som kommer ut av midtkonsollen som et prosjektil - og med et tilhørende lydbilde som får lyden av bølgeblikkplater til å høres eksklusivt ut - når fjærmekanismen utløses. Du får stoffer som virker så lite eksklusive at selv barn i førskolealder ville rynket på nesen dersom de hadde fått en bamse i tilsvarende stoff - og du får plastdetaljer så motbydelige at selv Legoklosser virker som den reneste konfekt.

Og bare for å fiffe det hele opp har Kia pyntet opp interiøret med treverk - og dermed også vunnet klassen for usmakligheter med god margin. For noe verre skal du faktisk lete lenge etter. Ikke bare er treverket - som slett ikke er tre, men plast - limt med dårlig lim, overflaten er i tillegg klebrig. Ja, faktisk på grensen til å bli klissete.

Mye utstyr

Faktum er likevel at det skjuler seg en godt utstyrt bil bak treverket, den billige plasten og den avleggse designen. For til din disposisjon har du elektriske vindusheiser foran og bak, elektriske justerbare speil og vinkeljustering av sitteputen på førersetet. I tillegg får du dessuten servostyring, sentrallås og lakkerte støtfangere og speil med på kjøpet.