TEST: Kia Rio 1,5 CRDi: For en punch!

Vi har testet den nye Kia Rio, som like gjerne kunne fått et nytt navn: Det er nemlig en helt ny bil, som posisjonerer seg blant de nyeste "store" småbilene og ikke lenger i Golf-klassen. Diesel-varianten, som vi presenterer her, overbeviste på mange måter. Ikke minst: Rio 1,5 CRDi er en spreking som er morsom å kjøre.

TEST: Kia Rio 1,5 CRDi: For en punch!
TEST: Kia Rio 1,5 CRDi: For en punch!


En ny småbil (gjesp!)…
En ny småbil fra Kia (gjesp!)…
En ny småbil fra Kia med liten dieselmotor (re-gjesp!)…

Ja dette skulle være titelen på denne artikkelen. Den er helt riktig, men samtidig rav-ruskende gal. Nye Kia Rio er nemlig langt fra noen kjedelig bil. I det følgende skal vi forklare hvorfor.

Et etablert bilmerke

Kia er i siget: På den ene siden er det et av de mest fremgangsrike bilmerkene for tiden, og på den andre har den nylig fått utmerkede kvalitetsskussmål fra den anerkjente organisasjonen J.D. Powers. Dette siste burde ikke overraske da Kia er en del av Hyundai-konsernet. Hyundai har de siste årene oppnådd spektakulære forbedringer av sine kvalitetsvurderinger fra samme hold. Med dette i bakhodet så vi frem til å teste det nye produktet fra Kia i et særdeles dynamisk segment: Småbilene av siste generasjon.

Ikke "Rio II"

Vi er egentlig av den oppfatning at Kia burde ha valgt et annet navn på nykommeren – ikke fordi Rio ikke klinger bra, tvert i mot, men fordi bilen ikke er etterfølgeren til forrige Rio i klassisk forstand. Den forrige Kia Rio var en bil i kompaktklassen, altså større – faktisk 25 centimeter lengre - men av forrige generasjon, altså med dårligere plassutnyttelse. Lengre akselavstand og litt mer høyde og bredde hjelper til å få bedre innvendig plass i denne bilen tross at den ruver mindre i terrenget. Dermed overlates heretter Kias tilbud i kompaktklassen til Cerato.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TEST: Kia Rio 1,5 CRDi: For en punch!


Polo- og Yaris-konkurrent

Nye Rio er en moderne småbil og konkurrerer med etablerte biler som for eksempel Opel Corsa, Ford Fiesta og VW Polo, og vil konkurrere med nykommere som Renault Clio III, Toyota Yaris II og Fiat Grande Punto. Interessant vil det også bli å se hvordan konkurranseforholdet blir til nye Hyundai Getz fra samme konsern. Denne bilen er nemlig rett rundt hjørnet – vi skal prøvekjøre den denne måneden. Rio, med sine 399 centimeter, er medlem av "firemeter-klubben" sammen med nye Clio (399,4 centimeter) og Grande Punto (403 centimeter).

Tre motorer, to utstyrsnivåer

Rio er i Norge tilgjengelig som femdørs kombi; i enkelte land finnes også en firedørs sedanvariant. To bensinmotorer står på programmet: en 1,4-liter som utvikler 97 hestekrefter og en 1,6-liter på 112 hester. Dieselmotoren er en Common Rail-motor med 1,5 liter slagvolum som yter 110 hestekrefter. Det er denne versjonen vi har testet, i EX-utførelse. Det er hakket over utstyrsnivået LX. Hvordan den oppleves på veien kan du lese om her.