TEST: Kia på avveier?

Siden sist vi kjørte Kia Sportage har bilen blitt lengre og svakere, men flere av de skavankene vi opplevde med den korte Sportage er fortsatt til stede.

TEST: Kia på avveier?
[Ugjyldig objekt (NAV)]


Det er ikke lite med konkurranse Kia Sportage har å kjempe i mot. Et stort selskap med flere svært gode kandidater kniver om kundenes gunst. Kia Sportage kan ikke hevde seg i toppen med de beste, men kan til gjengjeld skilte med hyggelige priser, selv på biler med ”alt” utstyr.

Beinhardt

Vi har akkurat gjennomført en stor SUV-test (Sport Utility Vehicle), og klassen kan greit kan deles inn i to divisjoner. Toppklassen domineres av Toyota RAV4, Subaru Forester og Honda CR-V og kan ikke trues - i alle fall ikke av Sportage. Denne eliten trues heller ikke nevneverdig av Renault RX4, Suzuki Gran Vitara og Land Rover Freelander. Les hele SUV-testen på denne lenken. Derfor er det i første rekke disse tre bilene som må finne seg i å bli utnevnt til Kias hovedkonkurrenter.

Ikke så billig allikevel

Kia kan påberope seg med en av de laveste prisene i klassen, men det er før alt luksusutstyret er på plass. Vår testbil koster 299.400 kroner og dette er en pris som ikke står tilbake for noen av de andre i klassen. I tillegg opplevde vi et betydelig bensinforbruk på vår testrunde som består av mye variert kjøring. Serviceintervallene er også tette, og bilen må ha ettersyn hver gang måleren passerer 10.000 kilometer.

Luksuspakke

I utgangspunktet koster Kia Sportage 269.900 kroner, men du kan kjøpe en ekstra utstyrspakke til 14.500 kroner. Pakken inneholder blant annet klimaanlegg, fem aluminiumsfelger, takskinner, kufanger, ”tre-interiør”, tofarvet metallic/mica lakk samt sideskjørt og bakspoiler. I tilegg til dette koster automatgir 15.000 kroner. Vår testbil hadde både luksuspakke og automatgir.

Alle bilder i testen er tatt på privat grunn, med tillatelse.

Les videre om motor og kjøreegenskaper på denne lenken.