TEST: Jeep Grand Cherokee 2.7CRD Limited

Common rail dieselmotor fra Mercedes-Benz, og produsert i Europa – allikevel er Grand Cherokee en amerikansk bil.

TEST: Jeep Grand Cherokee 2.7CRD Limited
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den moderne dieselmotoren understreker mer det amerikanske med kraftig dreimoment, enn koblingen til Mercedes-Benz. Og vi kan avsløre med en gang at motoren kler bilen.

Blågrønn

Det tar noen år før du lærer deg å sette pris på blågrønne oster. Det tar ikke årevis å like Jeep Grand Cherokee, men det er en bil som trenger tilvenning.

Kommer du fra en BMW med sportsunderstell vil overgangen bil enorm, det er nesten umulig å uten trening å tolke tilbakemeldingene en så stor bil med med så lang fjæringsvei gir.

Etter en tilvenningsperiode dukker imidlertid de store fordelene opp, særlig komforten ved landeveiskjøring imponerer. Den historiske arven gjør at arbeidet med terrengegenskaper også er tatt alvorlig, i motsetning til mange andre biler i segmentet.

Side ved side

DaimlerChrysler produserer Jeep Grand Cherokee 2.7CRD på samme samlebånd som Mercedes-Benz M-klasse med dieselmotorer. Fabrikken ligger i Graz i Østerrike, og har i mange år produsert terrengbilene fra Mercedes-Benz.

TEST: Jeep Grand Cherokee 2.7CRD Limited

Konkurrenter er det flere av, men ingen kan måle seg når det gjelder motor, bortsett fra Mercedes-Benz ML 270 CDI som jo har identisk motor.

Motor og kjøreegenskaper kan du lese om her.