TEST: Jaguar XJ6

Et øyekast er ikke nok til å se at Jaguar XJ er en helt ny modell, men bak rattet går det ikke lang tid før en skjønner at her er det ikke mange skruer med fra forrige modell.

TEST: Jaguar XJ6
TEST: Jaguar XJ6


Fortsatt er den tunge luksusfølelsen der, men kjøreegenskapene er ikke lenger tunge. Nye Jaguar XJ er blitt luksusklassens letteste bil med en egenvekt på 1.539 kilo. Det merkes godt bak rattet, og luftfjæringen sørger at ujevnheter dempes som de skal i en luksusbil.

Klassisk på mange vis

Vi har testet Jaguar XJ 3.0 V6 Sport, men på bagasjeromslokket står det en typebetegnelse mange har et forhold til; XJ6. Dessuten har mange allerede et forhold til bilens utforming, dette må være bilhistoriens mest konservative modellskifte. Vi hadde problemer med å overbevise flere om at dette var en ny modell.

Likevel er det ingen tvil om at nye XJ har fått noen nye trekk som gir den et moderne preg, særlig støtfangerne er barn av vår tid. Også baklyktene gir signaler om en annen tid enn de fire runde frontlyktene gjør.

Bedre plass

Også interiøret har klare trekk fra forgjengeren. Interiøret oppleves allikevel som moderne, kanskje fordi det har fått sin form rundt tekniske innretninger som skjerm til navigasjonsanlegget og annet utstyr som man venter å finne i en moderne luksusbil. Det er plass for klassiske Jaguar-trekk som midtkonsollen som blir med langt opp på dashbordet og er avgrenset med en kraftig skinnkant.

Det er også blitt bedre plass innvendig i XJ. Baksetepassasjerene har bedre plass til knærne , og førersetet kan tilby komfort til de fleste størrelser – blant annet er pedalene justerbare.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les om motor og kjøreegenskaper her.