TEST: Jaguar X-type 2.5 V6 stv

Med X-type ble Jaguar oppnåelig som nybilalternativ for en mye større gruppe kjøpere – som stasjonsvogn er den blitt enda mer attraktiv.

TEST: Jaguar X-type 2.5 V6 stv
TEST: Jaguar X-type 2.5 V6 stv
TEST: Jaguar X-type 2.5 V6 stv


Jaguar har tatt stasjonsvognen på alvor, og tilbyr en bil med betydelig mer plass en sedanutgaven. Selv om formen er tradisjonell i dobbel forstand – både som Jaguar og som stasjonsvogn – er resultatet vellykket med moderat overheng bak og en takprofil som ikke hyller kasseformens fortreffelighet som løsning på ett volumproblem.

Tøffe valg

Fokus på modeller som kan oppnå høye salgstall har gjort at Jaguar er blitt stilt overfor tøffe valg. Inntreden i mellomklassen ble gjennomført ved hjelp av en eksisterende plattform fra Ford som i utgangspunktet var forhjulsdrevet. I første omgang virket det som X-type skulle løse dette ved å satse på firehjulsdrift, men etter hvert dukket X-type også opp med ren forhjulstrekk.

Neste nødvendighet for å sikre salgsvolum var å finne ett dieselalternativ. Med store dieselandeler i Europa, er en mellomklassebil helt avhengig av gode dieselvarianter. Først ut var X-type, men etter hvert vil det dukke opp dieselalternativer for de fleste Jaguar-modellene.

Og nå dukker stasjonsvognen opp, også det en markedstilpassning. Stasjonsvogn er en nødvendighet for gode salgstall i Norge, men også i Europa er det blitt viktigere å kunne tilby denne karosseriformen.

Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.