TEST: Innovativ aluminiumsbil med skylapper

Å ikke kunne se der man er vant til å kunne se, er ubehagelig. Når du i tillegg ikke ser det du er avhengig av å se, er det langt verre enn bare litt ubehagelig.

TEST: Innovativ aluminiumsbil med skylapper


Det er rimelig guffent – for ikke å si stressende og slitsomt – å oppleve at synsfeltet blir brutalt innskrenket. Tenk deg at du er på vei inn i en rundkjøring, eller på god vei inn i en litt krapp venstresving. Fra din normale førerplass ser du ingenting – ikke før det plutselig kommer en bil der du mente det var klart. Og det er ikke fordi du er en spesielt uoppmerksom sjåfør at dette kommer som en mildt sagt uhyggelig overraskelse – det er helst på grunn av de fete A-stolpene som brer seg utover og sperrer svært mye av sikten på skrå fremover.

Aluminiumsbilen

A2 blir også omtalt som ”aluminiumsbilen” – fordi karosseriet består av aluminium. Et aluminiumskarosseri er fordelaktig fordi det sparer vekt i forhold til et stålkarosseri.

Sportsbilprodusentene (og Audi selv med sin A8) har lenge visst å utnytte aluminiumens lave vekt og har brukt det på deler av karosseriet. Bakdelen med materialet i masseproduksjonens henseende, er at dette materialet fordyrer prosessen – og bilen. Det er dessuten en stor påkjenning for lommeboken dersom du skulle komme til å vifte borti noe med karosseriet og må til legen.

Men intet nytt under solen, altså: Du får aluminiumskropp eller -deler også i Jensen S-V8, BMW Z8, Lotus Elise, Audi A8 og Honda Insight.

Sirklet rundt oss

Audis minstemann er innovativ på flere områder. A2 har et rimelig spesielt utseende som absolutt blir lagt merke til: Vi stanset for å fylle bensin på en fyllestasjon i Oslo sentrum, og mens vi stod der sirklet en ung herremann rundt bilen og studerte A2'en inngående fra alle kanter. Heldigvis var dette på høylys dag – hadde det vært en mørk og stille kveldstime hadde vi nok blitt noe urolig av denne nærgåenheten.

Bak ringene

Rimelig uortodoks er også serviceluken i fronten av bilen. De fire ringene i fronten skjuler noe annet enn hva vi er vant til – bak plastdekselet kan du enkelt peile olje, fylle på motorolje og vindusspylevæske. Du slipper altså å stikke hodet under panseret for å utføre slike livsnødvendige oppgaver. Må du av en eller annen grunn under panseret, må du faktisk løfte av hele panserlokket. Selvsagt noe tungvint, men så har du strengt tatt ikke noe under panseret å gjøre på en A2 uansett..

Reservehjul ekstrautstyr

Innovativt er også reservehjulsløsningen. Hjelpemiddelet som bilen er utstyrt med som standard i tilfelle en uheldig punktering, er ganske enkelt en kompressor og en flaske med fortetningsmiddel – skulle du likevel ønske å ha et reservehjul, kan du kjøpe dette som ekstrautstyr, for 2.030 kroner.

Det er ingen tvil om at A2 gir deg innovative løsninger, men i hvilken grad gir den deg plass og komfort? Les mer om de innvendige løsningene her.