TEST: Impreza: Den hemmelige bilen

Ved å klaske drøyt 200 tusenlapper i disken kan du få utlevert nøklene til en Subaru Impreza. Bilen som er en av norges best bevarte hemmeligheter.

Sporene etter biler som desperat har søkt etter feste forteller alt, og grensen for "hit, men ikke lenger" er tydelig merket av en glinsende plett. Derfor er aktiviteten i bunn av bakken stor. Blåfrosne fingre forsøker desperat å legge på sammenfiltrede og rustne kjettinger.

Skrekkscener hentet fra vinterlandet Norge, med sine mange bakker og berg, sitt noe ublide klima og ikke minst den uinnskrenkede trangen til å oppsøke hytter som ligger milevis fra allfarvei.

En liten juvel

Derfor kjenner mange igjen følelsen når en firehjulstrukket bil raser opp bakken uten den minste anstrengelse, mens du selv står på hodet i bagasjerommet og leter etter kjettingene som du mener at du tok med. I jungelen av firehjulstrukne biler er andelen terrengbiler desidert størst - og rene personbiler med firehjulsdrift koster skjorta. Men det finnes en liten juvel som ligger i prisleiet rundt 200.000 kroner.

Subaru Impreza 1,6 er en slik bil. Ikke bare klorer den seg fast i underlaget, men den er også overraskende komfortabel og lettkjørt - og som alle Subaruer er den overstrømmende konservativ.

Tradisjonelle verdier

For som den eneste bilprodusenten, ved siden av Porsche, holder Subaru fast på sin boksermotorer. Lavt tyngdepunkt og en symmetrisk drivlinje er argumentene som skal få oss til å forstå at løsningen er genial. De teknisk fikserte liker naturlig nok å høre om differensialer og og reduksjonsgear, og Subaru har utstyrt sin Impreza med midtdifferiensial og en differensialbrems. Stasjonsvognsutgavene, som vi kjørte, er i tillegg utstyrt med høy og lavserie.