TEST: Hyundai XG25 -- Koreansk utfordrer?

XG minner svært lite om en Hyundai. For studert fra utsiden har XG spennende og ikke minst elegante linjer som sender tankene til Britisk bilbygg.

TEST: Hyundai XG25 -- Koreansk utfordrer?

Det er bare å innrømme først som sist: Fra utsiden gir Hyundai XG et robust og elegant inntrykk. Linjene - spesielt bakfra og fra siden - har noe britisk over seg, som bare blir understreket av utstrakt bruk av forkrommede lister – et trekk vi blant annet også finner på Rover 75.

Britisk og tysk i salig blanding

Derfor er det neppe tilfeldig at hekken på XG minner om hekken på britenes stolthet, nemlig Rolls-Royce Silver Seraph. En rask spasertur til fronten av det 4,8 meter lange karosseriet avslører imidlertid at Hyundai ikke helt har greid å bestemme seg for hva de vil likne. For mens siden av bilen - og hekken - er typisk britisk, krever fronten en rask tur til Tyskland og Mercedes for å finne sin like.

Den store forkrommede grillen, lyktene og støtfangeren sender umiddelbart tankene til bilene med stjerne på panseret.

To ulike motoralternativer

I Norge leveres Hyundai XG med to ulike motorer. Den minste, som vi kjørte, er en 2,5-liters V6 motor med 163 hestekrefter, mens den større V6 motoren med 3-liters slagvolum yter 192 hester. 3-literen kan utelukkende leveres med automatgear, mens du har valget mellom automat eller manuell i XG25 med den minste motoren.

En stor bil

Noen liten bil er XG ikke. Faktisk er den hele 19 centimeter lengre enn en Volvo S70, og 8 centimeter lengre enn en BMW 5-serie. Med en egenvekt på 1.521 kilo er heller ikke Huyndai XG noen lett bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spørsmålet er vel derfor om vi fant oss tilrette i de skinnkledde setene - som er ekstrautstyr på XG25 - eller om vi heller ville valgt en annen storbil. Svarene får du i kapitlene "plass og komfort" og "konklusjon og konkurrenter".

God tur i vår test!