TEST: Hyundai Elantra 2.0 GLS

Hyundai Elantra har hatt en rimelig hard nedtur på salgsstatistikken i Norge de siste årene. I oktober ble en ny Elantra lansert, og spørsmålet blir om salget vil ta seg opp med denne nye modellen.

TEST: Hyundai Elantra 2.0 GLS
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Fra den norske Hyundai-importørens side er i alle fall målet at Elantra skal overta som Hyundais mestselgende modell her til lands. Hittil i år er det Accent som topper salgsstatistikken for det koreanske bilmerket i Norge, med 951 solgte biler ved utgangen av oktober.

Halvering på tre år

Elantra er Hyundais nest mest solgte bil, tett fulgt av småbilen Atos. Hittil i år (31. oktober) er det solgt 489 nye Elantra her til lands. I fjor på samme tidspunkt var tallet 658, og dersom vi går enda lengre tilbake i tid – til 1998 – ser vi at det var solgt 886 nye Elantra ved utgangen av oktober. På samme tidspunkt i 1997 var tallet 1.237. Det har altså vært bortimot en halvering av solgte Elantra på tre år.

Tapt terreng skal vinnes tilbake, men hva er det som er gjort med Hyundais mellomklassebil for å ta opp kampen?

Større, sterkere, mer utstyr

Den nye modellen kom på det norske markedet i oktober. Da avløste den en gammel traver som har vært med siden 1992 – kun utsatt for noen nye motorer og en minimal ansiktsløftning underveis. Den nye modellen som vi nå har testet er imidlertid en ny bil. Den er blitt større, stivere, fått en oppgradert utstyrsliste, og nye motorer. Hva gjelder utstyr og passiv sikkerhet, har Elantra fått to flere kollisjonsputer – slik at den nå kan tilby både frontkollisjonsputer for de to i forsetet – pluss sidekollisjonsputer. Sikkerheten for passasjerene er også bedre ivaretatt i den nye Elantra, med 3-punktsseler, og hodestøtter på alle plassene i baksetet.

I tillegg har Elantra også en passasjerdetektor i passasjersetet foran, som registrerer hvorvidt det sitter noen i setet. Dersom du kommer ut for en ulykke, og passasjerdetektoren registrerer at det ikke sitter noen i passasjersetet, utløses ikke kollisjonsputen.

Sommeren for to år siden testet vi den nå gamle Elantra. Denne testen finner du her. Vår konklusjon den gang var at Elantra var et sterkt kort i mellomklassen. Er dette fremdeles slik? Les videre i plass og komfort.