TEST: Hyundai Coupe 1.6

Sør-koreanerne blir ikke bare flinkere og flinkere i fotball. De blir i tillegg stadig flinkere til å utvikle og bygge biler.

TEST: Hyundai Coupe 1.6
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Inntil nylig fantes det kun ett argument for å velge Hyundai - den lave prisen. Hyundai lå nemlig mange år bak sine japanske og europeiske konkurrenter når det kom til design, teknikk og kvalitetsfølelse. Men i løpet av det siste året har Hyundai lansert en rekke nye modeller, deriblant fleksibilen Matrix og småbilen Getz. Disse modellene er ikke bare billige. De preges i tillegg av moderne design og tiltalende utseende.

Stilig fremtoning

Dette samme gjelder andre generasjon Hyundai Coupe. Fronten preges av tøffe frontlykter, store luftinntak og høye panserprofiler. Tøffe "luftinntak" i bakkant av forhjulene, høyt plasserte sidespeil og et racing-inspirert bensinlokk fremhever det sportslige. En tøff profil, som tar sats i forskjermen og løper gjennom dørene, ender opp i brede bakskjermer. Sistnevnte gir bilen et potent preg.

Det lave taket skråner allerede fra frontruten, noe som medvirker til at bilen gir inntrykk av å være både lav og sportslig. Klare baklykter og et overdimensjonert eksosrør sørger for at bilen gir et sportslig inntrykk også når den iakttas bakfra.

God mottakelse

Det er ikke bare vi som synes at nye Hyundai Coupe er et stort fremskritt sammenlignet med sin forgjenger. Faste DinSide-lesere vil huske at vi kjørte en uhøytidelig meningsmåling i sammenheng med vår forhåndsomtale av bilen i september i fjor. Resultatet av avstemningen viste at hele 77 prosent av våre lesere likte nykommeren bedre enn forgjengeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men utseende og design bør ikke være avgjørende når man kjøper bil. Man bør blant annet legge større vekt på motor og kjøreegenskaper.