TEST: Hyundai Accent -- En varm bris fra Østen

De positive vendingene var så absolutt i mindretall forrige gang vi testet Hyundai Accent. Vi klagde over dårlig girkasse, høyt støynivå og elendig komfort.

Mye har imidlertid skjedd siden den gang, ikke minst at den tidligere omtalte Accent har gått i graven og at en ny er født.

Ikke lenger "billig"

Og akkurat det er det nok ingen som trenger å gråte over, for etter en snau uke bak rattet på den nye Hyundai Accent er det ikke tvil om at våre vendinger må bli av den mer positive sorten -- for forskjellen på de to bilene er påtakelig. Ikke bare fordi designet er forskjellig, men også i hele følelsen bilen gir. Sammenliknet med den forrige utgaven av Accent oser erstatteren av kvalitet.

Du ser det på materialvalg, plastkvalitet og ikke minst på brytere og betjeningsorganer. Det virker ikke lenger billig og dårlig sammenskrudd. Ikke lenger gir betjening av brytere en ekkel følelse av billig plast, og laber kvalitet. Nå er de store, lettbetjente og delikate.

Større

Mindre oppsiktsvekkende blir det ikke av at Accent er en helt ny bil, og at Hyundai ikke brukte mer enn 27 måneder fra de første skissene ble tegnet og til de første bilene begynte å rulle ut fra samlebåndet.

Større har Accent også blitt; den har strukket seg 9,5 centimeter og blitt fem centimeter bredere. Sporvidden har økt med 1,5 centimeter og det har blitt fire centimeter lengre avstand mellom akslene.