TEST: Honda S2000 -- Porsche på japansk

Se opp Porsche og BMW! Honda S2000 er nemlig kompromissløst sportslig og har en veiholdning som ligger utenpå det meste av sportsbiler. Men prislappen er "bare" 515.000 kroner…


Honda har -- for japansk bilprodusent å være -- solide tradisjoner innen motorsport, og de har valgt en helt egen kurs når de skal sette sportslige biler i produksjon. Porsche har sin kurs med hekkplassert boxermotor, Audi S er synonymt med firehjulstrekk og turbo, BMW M har bunnsterke og effekthungrige rekkeseksere eller V8-ere uten pustehjelp.

Honda har VTEC (variable ventiltider og -åpningsvinkel) og turtall så det monner. Vi har tidligere prøvekjørtHonda Accord Type R, og den mindre, men kanskje enda mer hysteriskeHonda Integra R. Så går Honda hen og lager noe enda mer hysterisk, noe enda villere, mer effekt, mer turtall, mer av alt.

Fra S2000 sin toliters rekkefirer kan det hentes hele 240 hk, en effekt på formidable 120 hk pr. liter slagvolum. Ikke engang BMW M er i nærheten, de ligger med dagens M3 på 100 hk pr. liter, og med dagens M5 på "puslete" 80 hk pr. liter. Snakk om å bli forbikjørt av en japaner.

Gateracer av ekte slag

Nå dreier selvfølgelig sportsbil seg om mer enn høy effekt, motormessig dreier det seg også om dreiemoment. Honda henger faktisk godt med her også, med sine 100 Nm pr liter slagvolum. Men det er mer også. Både bremser, styring og gearkasse må henge med for at en sportsbil med rette skal kunne kalles en sportsbil.

I løpet av en ukes tid har vi tilbakelagt ca. 1.500 km med en Honda S2000. En beskrivelse av kjøreopplevelsene finner du på lenken "Motor og kjøreegenskaper", Lenken "Plass og Komfort" kan du nesten hoppe over, men på lenken "Pris, utstyr og konkurrentsammenligning" har vi laget en teknisk sammenligning mellom ulike roadstere på markedet. Til slutt oppsummerer vi det hele under lenken "Konklusjon og konkurrenter".

Vi hadde en fantastisk tur med S2000, vi håper at vår prøvekjøring kan formidle inntrykkene av bilen på samme måte.