TEST: Honda Jazz CVT

Litt over 12.000 kroner ekstra koster det for nesten- automat med lave driftskostnader.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Honda Jazz CVT


En Jazz med trinnløs girkasse har nesten det samme forbruket av drivstoff som en versjon med manuell girkasse. Det er et av fortrinnene

Favoritten

Både i vår småbiltest mot fire konkurrenter og i vår rangering av de beste småbilkjøpene havner Honda Jazz med manuell girkasse på topp. ”Den store bilveiviseren” finner du her. Det er først og fremst som fleksibel bybil at Jazz har imponert. Svingradiusen er så liten at det krever tilvenning, og oversikten er god.

Tilvenning

Vi trengte en del tilvenning, ikke til girkassen, men til lyden av en motor som ligger på samme turtall over lange perioder. Og vi innrømmer at vi nesten rødmet på samme måte som i bestemors Daf Variomatic fordi det høres ut som det sitter en ikke særlig bilkyndig person bak rattet. Motoren legger seg på et turtall som de fleste oppfatter som høyt, men som faktisk er det mest effektive for akselerasjon. Til tross for effektiviteten er akselerasjonen ikke akkurat rå, og tilskuere kan få et inntrykk av at her kommer det en som ikke har lyst eller evner til å legge inn neste gir.

Det praktiske og komfortable skygget for vår del raskt for forfengeligheten, og hvor godt vi likte Jazz med CVT-girkasse (Continious Variable Transmission) kan du lese mer om her.