TEST: Honda HR-V CVT -- Trinnløs moro

Honda HR-V er i første rekke en livsstilbil med en spennende gearkasse...

Honda HR-V går på tvers av de fleste oppfatninger. Bilen er tildels upraktisk, og passer således svært dårlig som familiebil, samtidig som den har et design som er mildt sagt uvanlig.

Terrengbil, kombi, SUV eller?

For med sin høye bakkeklaring, firehjulsdrift og kraftige støtfangere kunne HR-V ha passert som en vaskeekte terrengbil, men er det så langt ifra. Heller ikke er bilen en kombi, til det minner den for mye om bilene som er laget for å forsere skog og mark

Selv hevder Honda at HR-V er en "Joy Machine", og vi er tilbøyelige til å være enige i den påstanden. For HR-V sprer i første rekke glede.

CVT automatgear

Og selv om den automatiske gearkassen, CVT (continously variable transmission), setter noen begrensninger (maks tilhengervekt for en tilhenger med brems reduseres fra 1.200 til 800 kilo) skal vi være de første til å tiljuble dens eksistens. For utstyrt med automatgear blir HR-V nærmest den perfekte bybil. Her sitter du høyt, med god oversikt, og det eneste du trenger å gjøre for å bevege deg er å gi gass. Jevnere kjører du også, nettopp fordi en CVT-kasse ikke har gear.

Type A og Type B

Honda Selger HR-V både som en A-modell og som en B-modell. Forskjellen på de to er utstyret, for mens B-modellen har spoiler, klimaanlegg, lettmetallfelger, sentrallås og må A-modellen greie seg uten. Prispåslaget for en B-modell er 17.400 kroner, noe det ekstra utstyret så absolutt er verd, spesielt siden klimaanlegg inngår i pakken. Bilen vi har testet denne gangen er en A-modell.

Så, etter å ha servert deg noen få drypp inviterer vi deg til å bli med oss bak rattet i HR-V CVT. Vi ønsker deg god lesning.