TEST: Honda HR-V - praktisk bil med 4WD?

HR-V betyr high ride vehicle. Og du sitter høyt og har god oversikt. Dette er bilen som gjør at du føler deg litt spesiell og Honda HR-V vil forsøke å tilfredsstille de fleste behov - kanskje for mange.


Lekebilen Honda HR-V har vokst med 10 centimeter og blitt til en femdørs stasjonsvogn. Designen er fortsatt av den spreke sorten, og Honda håper nok at de ekstra dørene vil gjøre HR-V til en enda mer populær bil.

Hva slags bil er dette egentlig?

Vi har kjørt HR-V i en uke og forsøkt å finne noen klare bruksområder som HR-V er overlegen på. Det er ikke så lett, for Honda HR-V kan brukes til mye, men er egentlig ikke perfekt til noen ting. HR-V er en blanding mellom stasjonsvogn og terrengbil, og har adoptert positive og negative egenskaper fra begge typer biler.

Store fordeler

Honda HR-V har noen åpenbare sterke sider. Den er utstyrt med firehjulstrekk som mange vil finne nyttig. Når den i tillegg har god bakkeklaring gjør dette at HR-V er egnet til mange oppgaver en ordinær stasjonsvogn ikke er i stand til.

En annen morsom detalj er den variable girkassen. Det er uvant å kjøre med variabelt gir -- motoren ruser i vei når du gir gass og turtallet synker først når bilen er oppe i ønsket fart.

Utstyrsnivå

Vi disponerte en A-versjon av HR-V, det er utgaven med minst utstyr. Litt for lite etter vår smak, vi velger å kalle bilen ribbet. Du kan mot et pristillegg på 20.000 kroner kjøpe en B-versjon, da får du klimaanlegg, 16-tommer aluminiumsfelger og en spoiler på taket. For oss ville en A-versjon med klimaanlegg klart seg i lange baner.

Vi har gjort oss opp en del meninger om Honda HR-V som du kan lese om ved å klikke deg gjennom lenkene i navigeringsboksen over.