TEST: Honda Civic 1.6 LS

Honda har ristet de verste nykkene av Civic. Tilbake står de med et kraftfullt våpen i kompaktklassen.

TEST: Honda Civic 1.6 LS
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er neppe tilfeldig at designerne i Japan har lånt et øye til Audi og Ingolstadt da de lot pennen forme den nye Honda Civic. Flere ganger blir vi overrasket over likheten, spesielt bakfra.

Forfra er imidlertid Honda Civic Honda Civic. Her er ingen ideer lånt fra konkurrentenes tegnebord. Like fullt er det et kraftfullt frontparti som møter deg, med store lys som strekker seg oppover panseret og en markant grill, med en enkelt – tykk – slisse. Trekker man det langt kan man se visse anstrøk av Hondas roadster, S2000, i designet av Civic-fronten.

Høy

Det neste som slår deg er hvor høy Civic har blitt. Og parkert ved siden av den utgående modellen er det nesten som å sammenlikne David og Goliath. Proposjonene på den nye Civic skriker ”flerbruksbil”, mens den jo faktisk tilhører kompaktklassen hvor den blant annet skal konkurrere med Volkswagen Golf, Opel Astra og nye Peugeot 307.

Mest plass

Tydelig er det nemlig at Honda har ambisjoner med Civic. Den forrige var nemlig både liten og trang, og trass i vasse kjøreegenskaper og en kjørestilling som mer hørte hjemme i rendyrkede sportsbiler ble den aldri noe seriøst alternativ i klassen. Den var for de spesielt interesserte. Ikke så med nye Civic, som burde være mer spiselig for massene – og ikke minst et mer seriøst kort i spillet om kundenes gunst. Plassmessig har nemlig Civic, fra å være blant de trangeste, blitt en av de romsligste bilene i klassen – noe du kan lese mer om her.