TEST: Honda Civic 1.4i S -- Komfortabel, men dyr

Honda Civic finnes i mange ulike karosserivarianter, og med mange forskjellige motoralternativer. Vi kjørte den minste.

Honda briljerer med avansert motorteknologi, og ytelser som ofte hører mer hjemme på bane enn i tett bytrafikk. Derfor er det slett ikke noen overraskelse at den sterkeste utgaven av Civic besitter 160 hestekrefter, variable ventiltider (VTEC) og kjøreytelser som er egnet til å ta pusten fra enhver.

90 hester holder

I så henseende blir nok bilen vi har testet denne gang både kjedeligere og mer fornuftig. For i Civic 1.4i S finner man verken variable ventiltider, masse krefter eller adrenalinfremkallende kjøreytelser. Derimot finner man en ganske så ordinær firesylindret rekkemotor med 1,4 liters slagvolum og 90 hestekrefter. Mer om motoren og kjøreegenskapene til Honda Civic, kan du lese om i avsnittet "Motor og kjøreegenskaper"

Mange varianter

Testbilen denne gangen var en 3-dørs kombikupé, men Civic finnes i flere karosseriformer enn det. Mest sportslig - og upraktisk - er nok Coupeen, mens stasjonsvognsutgaven markerer det mest praktiske valget dersom du vil ha modellnavnet Civic klistret til bakluka. En sedanutgave finnes også av Civic.

Hvordan plassen er i 3-dørs utgaven kan du finne ut av under "Plass og komfort", mens vi analyserer Civics sjanse mot konkurrentene i "Konklusjon og konkurrenter".