
TEST: Honda Civic - nytt, annerledes og vellykket


En av gladnyhetene i bilåret 2005 var at Honda er tilbake på rett spor når det gjelder dynamisk design. Den åttende generasjonen av kompaktmodellen fra den japanske produsenten fikk blaserte motorjournalister til bokstavlig talt å sperre øynene opp - for deretter å gni seg i hendene.
Form/funksjon
Men så kom det naturlige spørsmålet snikende, tross Hondas gode navn og rykte: Er dette et skrikende eksempel på form på bekostning av funksjon? Maskerer det glitrende og ekstravagant sofistikerte ytre et heller middelmådig produkt?
I anledning den internasjonale lanseringen som fant sted i desember ble vi langt på vei beroliget, og nylig fikk vi anledning til å inngå et mer grundig bekjentskap med nye Civic, og det under norske vinterforhold på overtid. (få uker etter testen var det plutselig blitt sommer!)
Oppsiktsvekkende
Når det gjelder stil er altså nye Civic et velkomment friskt pust i kompaktklassen hvor trauste og "fornuftige" biler som Corolla og Golf dominerer. Den er ikke først ute med stilistisk nyvinning - Citroën C4 og Toyota Prius har gått opp sporet - men den er så langt klart mest gjennomført. Kileformen med ekko i detaljer som eksosrør, tåkelykter, dørhåndtak og sideblinkers samt tredimensjonalt oppbygd førermiljø og heltrukket klart deksel i front og hekk - det som gjør det vellykket er at detaljene integrerer seg i en helhet som faktisk, som vi skal se, ofrer svært lite funksjonalitet på designgudens alter. Vi henviser forøvrig til lanseringsartikkelen hvor vi behørig kommenterte design og stil (lenke i konklusjonskapitelet).
1,3, 1,8 og ingenting
Vi har testet nye Civic i begge motorvariantene som tilbys i Norge: en 1,3-liter (som Honda kaller 1,4), og en 1,8-litersvariant. Det finnes også en dieselversjon utstyrt med den briljante 2,2-literen vi nylig testet i den anskiktsløftede Accord, men den blir dessverre ikke tatt inn i landet, nok et offer for avgiftssystemet her til lands.
Her kan du lese om motorer og kjøreegenskaper.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.