TEST: Honda Accord 2.4 Executive

Accord er en romslig stasjonsvogn og i tillegg sportslig. Denne modellen har i også elektrisk åpning og lukking av bagasjerommet, automatgir, navigasjon, skinnseter og 190 hestekrefter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Honda Accord 2.4 Executive

TEST: Honda Accord 2.4 Executive

  1. Store bilder
  2. Tekniske data
image: TEST: Honda Accord 2.4 Executive


Alt dette er standardutstyr, og Honda Accord 2.4 er dermed en stasjonsvogn som tilbyr en god del ekstra i tillegg til de vanlige stasjonsvognegenskapene. Som eier av en 2,4-liter kan du også nyte synet av et grovt eksosrør på hver side bak.

De som ser etter Accord har bare to motorer å velge mellom. 2-literen har vi kjørt før, og det er den som vil stå for den desidert høyeste andelen biler. Den yter 155 hestekrefter og prisen ligger på drøye 300.000 kroner for en stasjonsvogn. På denne Accorden har den firesyindrete motoren vokst til 2,4 liter, og effekten er oppe i 190 hestekrefter. Prisen har også flakset opp til drøye 450.000 kroner.

Turtallsvillig

Vi har mer eller mindre blitt oppdratt til at Honda ikke lager motorer som trekker godt på lave turtall. Vi tenker da mest på ekstrembilene S2000 og Civic Type R, men også en helt vanlig CR-V har ikke det helt store bunndraget. Kliner du derimot til med høyt turtall, da begynner Hondaene å fungere. Denne Accorden er ikke så gal med sin 2,4-liters store motor, men til og med her merker vi godt at den trives best når stemplene har fått litt fart på seg. Maksimal effekt ligger så høyt som 6.800 omdreininger, og rødmerkingen på turtelleren starter ikke før på 7.000. Maksimalt dreiemoment på 223 newtonmeter finner du på 4.500 omdreininger, og vi holdt oss mye rundt der på vår testtur.

Motoren går mykt og pent, selv på høye turtall, og det er ingen tvil om at i-VTEC-teknologien er med på "lufte" motoren skikkelig. Hondas ventilteknologi er godt kjent og har eksistert i flere varianter. For eksempel så er S2000 slik at det braker løs skikkelig ved cirka 7.000 omdreininger. Den nyeste varianten, i-VTEC, kom først på nye CR-V, og er nå også på plass i begge Accord-motorene. CR-V og Accord 2.0 har for ordens skyld den samme motoren. Det heter ikke nå bare VTEC, men i-VTEC som betyr at motoren også har fått dreibar innsugskamaksel. Det gjør at du ikke får den brutale effekten som på S2000, men en mer sivilisert overgang og bedre drag på lavere turtall.

Passende automatkasse

image: TEST: Honda Accord 2.4 Executive
image: TEST: Honda Accord 2.4 Executive


2.4 Executive som selges i Norge har en femtrinns automatkasse som standardutstyr. Den fungerer på to måter. Hvis du skal kjøre komfortabelt og behersket kan du la den stå i automatposisjon. Du kan også kjøre i automatposisjon med tredje som det høyeste giret. Da girer den rolig greit på de mest logiske plassene, men hvis du skal få tak i turtallskreftene på en enkel måte anbefaler vi manuellfunksjonen. Denne girkassen girer ikke videre til neste gir heller hvis du ikke gjør det selv. Dermed blir det kult å kjøre på litt utfordrende veier, og bilen klarer da å vise frem litt rampete egenskaper.

Presis

Etter denne testen sitter vi igjen med et positivt inntrykk av kjøreegenskapene. Den sitter godt i svingene og imponerte med at den tåler litt fart selv når veien krøller en del på seg. Den er litt vimsete med hekken i blant, men skapte ingen uhåndterlige situasjoner. Elektronisk stabilitetsprogram (ESP) leveres ikke på 2-literen, men på 2,4 er det standard. Hvis du ønsker kan det deaktiveres med en knapp i dashbordet.

Lure detaljer

Honda har funnet formelen på hvordan de skal lage skikkelige bagasjerom. Særlig Honda Jazz og CR-V har bagasjerom som går langt utover det de du forventer av de respektive klassene. Accord er ikke så langt fremme i sin klasse, men har to praktiske detaljer. Det ene er at du kan åpne bagasjerommet med nøkkelen, og luken åpner seg i sin helhet av seg selv. Det samme når du skal lukke igjen. En knapp ordner alt. Som alle Accord stasjonsvognmodeller har testbilen også den geniale mekanismen som gjør at du kan heve bakseteputen og legge ned bakseteryggen i en vending. Veldig enkelt. Når du løsner ryggen spretter hodestøtten ned, sitteputen hever seg og du kan smertefritt legge bakseteryggen ned.

Det koster

image: TEST: Honda Accord 2.4 Executive


Honda forsøker å kjempe seg inn i prestisjesegmentet samtidig som de ikke vil miste kunder til Mondeo og Passat. Av bilene i klassen som leveres med stor motor, rundt 200 hestkrefter, er nok Ford Mondeo med 226 hestekrefter fortsatt en favoritt. Vi legger Honda Accord tett opptil siden den er rundt 100.000 kroner billigere og dermed har litt å gå på. Av andre alternativer finnes Audi A4 med 190 hestekrefter til 445.400 kroner, Saab 9-5 (aut.) med 220 hestekefter til 533.400 kroner, VW Passat 2.8 4-motion med 193 hestekrefter og firehjulsdrift koster 505.310 og Volvo V70 2.5T (aut.) med 210 hestekrefter starter på 523.900 kroner.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!