TEST: Grand Cherokee - American Bruty

I 1996 fikk Jeep Grand Cherokee en grundig oppgradering, men allerede nå har de lansert en helt ny utgave. Ikke så vanskelig å forstå når vi vet at Mercedes lanserte M-klasse for et års tid siden og at Land Rover har strammet opp sin Discovery.

TEST: Grand Cherokee - American Bruty

Jeep Grand Cherokee har vært selve symbolet på den amerikanske drømmen - masse krefter, myke og dype seter og en indianers smidighet når røttene og småsteinene overtar for asfalt.

I Norge har den derimot vært et kjøretøy for jappene, dresskledde og med mobiltelefonen klistret inntil øret har de snodd bilen gjennom trange bygater.

Billigere

Grunnen er at Grand Cherokee aldri har vært noen billig bil her på berget, og spesielt toppmodellen av forrige modell, med 5,7 liters V8 motor, fikk merke Skatte- og Avgiftsdirektoratets tommeskrue. Ny kostet nemlig Jeep Grand Cherokee Limited 1.155.000 kroner.

Det er imidlertid historie, for med introduksjonen av de nye utgavene falt også prisen på toppmodellen. Grunnen er at slagvolumet på V8 motoren er redusert fra rommelige 5,7 liter til mer beskjedne 4,7 liter. Likevel er Jeep Grand Cherokee Limited V8, med en pris på 885.200 kroner, fortsatt en bil for de mer velbeslåtte av oss.

Dyrere

Men om prisen på den store V8 utgaven har falt, har prisen steget på dieselutgavene av Grand Cherokee - der har nemlig Jeep gått motsatt vei og utvidet slagvolumet i forhold til den gamle utgaven.

Vi har kjørt Grand Cherokee både med V8 motoren og med dieselmotoren, begge i Limited versjon. Bli med oss ut på tur "The American Way".

Artikkelen fortsetter under annonsen