El-scootere blir stadig vanligere i bybildet, men holder denne mål? Foto: Fred Magne Skillebæk
El-scootere blir stadig vanligere i bybildet, men holder denne mål? Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

TEST: Govecs GO! S3.4

El-scooterne fra Govecs kommer i flere versjoner, vi valgte 125-kubikkeren.

Det er stadig flere som oppdager at en scooter er et perfekt kjøretøy til og fra jobb, spesielt for deg som bor i, eller i nærheten av en by: De er så letthåndterlige at du enkelt kan snike deg fram hvis det er kø, du kjører lovlig i kollektivfeltet, og ikke minst slipper du bompenger.

LES OGSÅ:

Spørsmålet er selvsagt hvilken scooter du skal velge, og med de siste årenes inntog av el-scootere har utvalget blitt enda større.

Govecs

Govecs er et relativt ukjent merke i Norge, men er blant de mest solgte scooterne i el-klassen i Sveits. El-scooterne fra Govecs er forøvrig utviklet i Tyskland og bruker deler og designelementer fra både USA og Italia.

Vi synes forøvrig at designet på Govecsen er flott. Sykkelen er slank og elegant, og ser ganske enkelt moderne ut, med sine LED-lys, reimdrift og enkeltsving bak.

Designet er moderne, og Govecsen fikk flere komplimenter fra nysgjerrige forbipasserende når vi tok bilder.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Designet er moderne, og Govecsen fikk flere komplimenter fra nysgjerrige forbipasserende når vi tok bilder. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Motorsyklist med gullhår

Govecs GO! S3.4

I denne runden valgte vi å teste GO! S3.4-modellen, og grunnen er enkel: Den skal nemlig tilsvare en klassisk 125-kubikker, og for meg som daglig kjører rundt 4 mil til og fra jobb, var det interessant å se hvordan den klarer seg sammenlignet med et bensindrevet alternativ.

Billig er den imidlertid ikke, med en veiledende pris på rundt 48.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med en vekt på 120 kilo inkludert batteriet, er Govecen over 100 kilo lettere enn den gode Vectrixen jeg testet for noen år siden. Den var imidlertid også utstyrt med en langt kraftigere el-motor, og tilsvarte omtrent en 250-kubikker.


Zero S går 18 mil uten lading

Govecens børsteløse motor er på 6KW og har et deiemoment på 114 Nm. Oppgitt toppfart ligger forøvrig på mellom 80-85 km/t, og rekkevidden ligger på mellom 5 og 7 mil, avhengig av hvor hard du er på gassen. Selv startet jeg dagen med fullt batteri, og etter å ha holdt gassen stort sett på maks i 4 mil var det omtrent 20% igjen av batteriet. Med andre ord: Jo mer forsiktig du er med å vri høyrehånda, jo lenger kommer du.

Lithium-batteriet skal forøvrig yte rundt 3 kWh og har en forventet levetid på 50.000 kilometer. Dette batteriet skal forøvrig tåle å lades kontinuerlig. Det er også integrert ladeapparat med en svært lang kabel under setet. Oppgitt ladetid er 85% kapasitet på to timer, og fullt batteri på 4,5 time. Det stemmer også bra med vår erfaring.

Designet er moderne, og Govecsen fikk flere komplimenter fra nysgjerrige forbipasserende når vi tok bilder. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Øyvind P
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Integrert ladeapparat med en svært lang kabel under setet. Det liker vi. Du får også 85% kapasitet på batteriet i løpet av to timer. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Dette liker vi

Govecsen er bygget for eldrift fra grunnen av, og har batteripakken plassert midstilt, mellom førerens bein. Fordelen med dette er at sykkelen oppleves som svært stabil, men det har også en viss ulempe, fordi batteripakken stjeler en del plass:

På vanlige scootere har du god plass til beina, og kan enkelt skjule dem bak fronten om det skulle regne ute. På Govecsen lager imidlertid batteripakken en forhøyning, som gjør at føttene dine må plasseres ut på sidene. Ser vi bort fra litt regnsprut er dette dog bare en vanesak.

Hørt om USB-sykkelen?

El-pakken gjør også at oppbevaringsrommet under setet er langt mindre enn på vanlige scootere, her kan du altså glemme å legge fra deg hjelmen. Det positive er imidlertid at ladekabelen får plass der, og ikke minst at Govecs har en svært lang kabel. Her er det altså lett å lade sykkelen.

Integrert ladeapparat med en svært lang kabel under setet. Det liker vi. Du får også 85% kapasitet på batteriet i løpet av to timer. Foto: Fred Magne Skillebæk
Integrert ladeapparat med en svært lang kabel under setet. Det liker vi. Du får også 85% kapasitet på batteriet i løpet av to timer. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

En el-motor vil vanligvis gi umiddelbar trekkraft når du gir gass, men slik er det ikke på Govecsen. Fra du vrir rulla går det altså litt tregt de første meterne, og til å begynne med synes jeg dette var litt rart. I følge importøren er imidlertid dette gjort bevisst, og selv om jeg personlig ikke ville hatt denne begrensningen har de antagelig et poeng:

En el-scooter er nemlig helt lydløs, noe som gjør at dine medtrafikkanter kan skvette om du kommer farende som en rakett ut av ethvert lysskryss. Ved å dempe starten øker altså omverdenes muligheter til å oppdage deg, samtidig som det også er skånsomt med tanke på batteriet.

I praksis er altså Govecsen litt slapp opp til 10-15 km/t. Fra 15 - 60 km/t jobber den imidlertid godt, og det er jo ofte også her du ligger under tett bykjøring.

Dette burde vært bedre

Govecsen har en oppgitt maksfart på 85 km/t, og det stemmer bra med vår erfaring: Speedometeret stoppet nemlig på 84.

Govecs har imidlertid valgt å prioritere rekkevidde og levetid på batteriet, i stedet for ytelse. Det gjør dessverre at S3.4 gjør seg svært dårlig på motorveien.

På vei ut fra Oslo kom jeg for eksempel ganske raskt opp i toppfarten på E6en, men det var kun på de flate områdene. Med en gang jeg møtte en slak oppoverbakke falt nemlig hastigheten raskt ned til 67 kilometer i timen. Det er, for å si det pent, ikke særlig populært på en vei hvor dine medtrafikkanter i snitt allerede ligger minst 15 kilometer over fartsgrensen...

Kjør riktig eller dø

Govecsen er heller ikke i stand til holde maksfarten hvis det er mye motvind, og ga ganske enkelt undertegnede en klassisk mopedfølelse. At motoren ikke er sterk nok til å holde farten alene, gjør det også uinteressant å utnytte muligheten til å ta med passasjer. Skal du ha med en person på baksetet her, bør du i hvert fall kun holde deg på småveiene.

At Govecs synes det er viktigere med rekkevidde enn ytelse, er greit nok som et utgangspunkt. Poenget mitt er at jeg som sjåfør selv burde hatt en mulighet til å overstyre dette, men det er altså ikke mulig.

Jeg er heller ikke spesielt imponert over forbremsen.

I følge Govecs norske importør skal bremsene være mer enn kraftige nok for sykkelen, men med nesten 25 års bakgrunn på to hjul blir jeg alltid skeptisk når jeg ikke klarer å låse fordekket - selv når jeg klinker til på tørr asfalt. Når min private Kymco Grand Dink fra 2003, som ikke akkurat er spesielt avansert, gir et inntrykk av å ha klart bedre bremser, mener jeg altså at Govecsen burde gjort en bedre jobb her.

Dekkene som sto på vår testmodell opplevdes også som litt harde, noe som kort fortalt kan være bra for holdbarheten, men ikke optimalt med tanke på veigrepet . Dekkene var forøvrig av merket Zava, en slovensk dekkprodusent, og i følge importøren er det snakk om å velge en annen dekktype framover.

R-sykkel uten bensinlokk

Konklusjon

Jeg liker designet på Govecen, og som et urbant kjøretøy kan den være et helt riktig valg.

For meg som bor litt utenfor byen, og er avhengig av motorvei til jobben faller den imidlertid i gjennom: Den er rett og slett ikke motorsterk nok til å holde farten, og for oss er det langt bedre alternativer å velge mellom til en pris på 48.000 kroner.

Vårt testeksemplar ble levert av importøren Emotek, og scooterne står forøvrig utstilt i NTS lokaler på Høvik.