TEST: Galloper Exceed - Når tiden står stille

Galloper er et helt nytt bilmerke her til lands, men bilen den er bygd på tuftene av kjenner vi alle. Mitsubishi Pajero har jo tross alt noen år på baken, år som Galloper Super Exceed vet å benytte seg av...

Komplisert skal det være, og koreanske Galloper er så definitivt komplisert - men det gjelder eierskapet. For Galloper er eid av Hyundai, de lager biler på basis av Mitsubishi og forhandles gjennom Mitsubishi sitt forhandlernett.

Og nettopp dette er egentlig ikke helt nytt -- Hyundai startet opp med lisensproduksjon av Mitsubishi, til de fikk nok erfaring og teknologi til å lage biler som sto på egne bein og med egen teknikk.

Det betyr at Galloper Exceed ikke er noen ny bil, selv om merket er nytt her til lands.

Gammel Pajero

Galloper har nemlig kjøpt rettighetene til de gode, gamle pressene og formene som det tidligere ramlet Pajeroer ut av. Så har de tatt fatt blyanten og tegnet noen nye lister som de har montert hist og her, forandret interiøret en smule og pyntet grillen med et merke som minner mistenkelig om det man finner i grillen på Ford Mustang. Så enkelt er det å utvikle en bil, men prisen man må betale er at den seneste teknologien og det tidsriktige designet går fyken - i bunn og grunn er nemlig Galloper Exceed en Pajero fra tildlig på 90-tallet.

Solid, men gammelmodig

Først og fremst merker man det på designet, som vel ikke kan betegnes som tidsriktig. Ingen vil tro deg dersom du kommer kjørende i en Galloper og forteller dem at: Dette, jo dette er en helt ny bil. Til det er formen alt for kantete og umoderne. Fordelen er at teknikken som ligger i bunn er velprøvd. Fortsatt tilbys nemlig Pajero med den gamle sliteren på 2,5 liter og 99 hester under panseret -- akkurat som på Galloper -- selv om Pajero har kommet med nytt understell siden den gang. (En test av den nye Pajeroen kan du forøvrig lese her.)

Samme som på Pajero

For teknikken i Galloper er tilnærmet den samme som man finner under de mer moderne platene til Pajero. Her er det en separat ramme, innsjaltbar firehjulsdrift med differensialbrems på bakakselen og fem-trinns manuell gearkasse. Dermed er Galloper bygd opp som terrengbiler flest. Men Pajeroens mer avanserte firehjulsdrift med differensialbrems på for- og bakaksel, finner du ikke i noen utgaver av Galloper.