TEST: Freelander Open Air -- Åpen fornøyelse?

Med et tøft utseende, "terrengegenskaper" og vind i håret skal Land Rover Freelander Open Air fri til kundene.

TEST: Freelander Open Air -- Åpen fornøyelse?

Alt skal være så praktisk i våre dager. Derfor jubler vi vilt og uhemmet når en bilprodusent viser et nytt konsept hvor setene forsvinner ned i gulvet og blir borte. Samtidig brukes det milloner av kroner for å fortelle deg hvor umåtelig praktisk, fleksibel og ikke minst anvendelig bilen er.

Vakre brosjyrer med silketrykk viser bilder av hele familien - med svigermødre og besteforeldre - som smilende reiser på tur med picnic-kurv og friske markblomster, for på neste bilde å vise samme familie - minus svigermødre og besteforeldre - med surfebrett under armen, strandtøfler og baderinger. Budskapet burde være åpenbart nok.

Det er selvfølgelig heller ikke noe galt i det. Grunnen til at bilprodusentene legger stadig større vekt på å lage praktiske biler er jo nettopp fordi kundene etterspør det. Derfor er det ekstra befriende å sette seg bak rattet i en Land Rover Freelander Open Air. Ikke nødvendigvis fordi den er så himla upraktisk, men fordi målet har vært å lage en bil som gleder og behager.

Femdørsutgaven av Land Rover Freelander blir uestetisk og plump når man setter den rampete og langt mer snertne Freelander Open Air ved siden av. Grunnen er de fiffige linjene som trekantvinduene sørger for, samtidig som Open Air lot to av dørene være igjen på fabrikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Faktisk virker Open Air langt mer kompakt sammenliknet med utgaven av Freelander som er begunstiget med masse dører - trass i at yttermålene er identiske.

Bli med oss på tur i den hittil vakreste - og billigste - Freelander og finn ut av hva som fikk oss til å smile, og hva som fikk oss til å begrave hodet oppgitt i hendene.