TEST: Fransk forfører

Alt er stille der vi glir av gårde langs snødekte vidder. Alt vi hører er lyden av nødblinklysene som iverksettes idet vi hugger til på bremsene for å unngå å treffe et ekorn som piler over veien.

TEST: Fransk forfører
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den franske kjempen gir en behagelig følelse av ro. Hele bilen utstråler harmoni og gir oss sjelefred. Dette er ingen bil for adrenalinhungrig ungdom som søker til svingete veier med en hissig girhånd og Jokke og Valentinerne på full guffe. Dette er en bil som innbyr til å gli – harmonisk og kontrollert – med klassisk musikk fra de ti høyttalerne.

Avløser 605

607 er den nye storbilen fra Peugeot. Den avløser 605, som har vært Peugeots storbil fra 1990, fram til dette generasjonsskiftet. Produksjonen av 605 ble stoppet ved årsskiftet 1999/2000. Det meste er nytt på den nye storbilen, bortsett fra understellet som er det samme som i 605.

Den nye franske kjempen hadde sin offisielle debut på bilutstillingen i Frankfurt i september 1999, men allerede i august 1999 omtalte vi bilen, i artikkelen Peugeot 607: Frankrikes kjempe. 607 ble lansert for forhandlerne i midten av oktober i år, men den store offensiven mot kundene vil ikke komme før nå i januar.

Sjelden service

Når vi svinger opp foran bensinstasjonen i den lille bygda, henger personalet og kunden i vinduet og glaner. Små steder er i og for seg kjent for å titte på ukjente, men dette var da virkelig ikke et så lite sted?

Oppklaringen får vi når vi trår inn i butikken: - Det var da en flott bil, det der. Er den ny? Hva er det for en bil? Peugeot 607? Ja, den var virkelig flott. Vil du ha noe i kaffen? Melk, sukker??
Vi må innrømme at en slik service på en bensinstasjon hører til sjeldenhetene.

Fem meter og lekende parkering

607 er Peugeots storbil. Og stor, det er den da virkelig. Fra nese til hekk måler den 4,871 meter – noe som i og for seg er med på å kreve en del oppmerksomhet. Det ville nok også krevd sitt av din oppmerksomhet under parkering, hadde det ikke vært for parkeringssensoren som varsler hvor nær du er bilen bak. Slik blir lukeparkering faktisk en lek – selv for de som helst avstår fra øvelsen dersom de kan slippe. Problemet blir bare å finne en luke som er stor nok… Parkeringssensoren er imidlertid ekstrautstyr, og koster 1.945 kroner. En god investering, spør du oss!

Oppmerksomhet

Den oppmerksomheten den franske forføreren gir oss hører til unntakene. Vi kjører en del biler i løpet av et år, og da er som oftest de små, kjappe eller de ytterst sære bilene som folk snur seg etter. Det er ikke ofte folk på gata snur seg etter en slik type bil som 607, men den franske kjempen trakk mange par øyne til seg. Etter en uke på veien med franske takter, er vi definitivt forført. Les videre i plass og komfort for å finne ut av akkurat hvor betatt vi er.