TEST: Fotoboksvarsler

Fotoboksene, eller ATK (automatisk trafikontrol) har kommet for å bli. Det er pr. august 331 bokser i Norge og DinSides fotoboksoversikt har med disse punktene. Nå er det slik at det til stadighet monteres nye bokser og her kommer dagens testobjekt: ActiveGPS, inn i bildet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Fotoboksvarsler

TEST: Fotoboksvarsler

  1. Store bilder


I tillegg til å hjelpe deg til å holde fartsgrensen vil denne lille saken garantert spare deg for masse penger. Vi har kjørt rundt med den i noen uker, og har til dags dato ikke passert fotobokser som ikke er registrert i databasen.

Simpel

Dette er ikke et spesielt positivt ladet ord, og den ser ikke ut til være noe høyteknologisk vidunder, men den virker. Den er også betydelig billigere enn et produkt som heter Roadangel som har vært i salg en periode. Det kommer vi tilbake til. ActiveGPS består av en GPS-mottager, "skjerm", strømkontakt, USB-kontakt og eventuell mulighet for ekstern antenne. Hvis man ikke bruker ekstern antenne bør ActiveGPS plasseres på toppen av dashbordet. Med ekstern antenne kan den monteres mer eller mindre hvor som helst, men bør jo sitte slik at man hører varsellyden. Likevel er den såpass liten at den blir forholdsvis usynlig. I tillegg til å varsle lagrede GPS-punkter kan den også vise din fart, kompassretning, antall satellitter den har kontakt med, høyde over havet og batterispenning. Det er kun hastighet og varsling vi har testet. De andre funksjonene var for oss uinteressante i denne sammenhengen. ActiveGPS inneholder alle fotobokser i Norge og Sverige, men kun deler av Finland. Databasene oppdaterer du selv på internett ved å koble ActiveGPS til en PC via med medfølgende USB-kabel.

I bruk

Når du kobler apparatet til bilen tar det et par minutter før den begynner å virke. Etter hvert finner den kontakt med satellittene og viser da automatisk hastighet. Knappen på forsiden brukes både til å skifte mellom de forskjellige funksjonene og for å lagre nye posisjoner. Vi kjørte med den i noen uker, og ut i fra det importøren lover fant vi dessverre ikke stort å utsette på produktet. Alle fotoboksene vi passerte på det sentrale Østlandet var med, og ble varslet i god tid. Det skjer ved at apparatet begynner ule noen hundre meter før fotoboksen, og den fortsetter med ulingen helt til din fart er lavere enn fartsgrensen. Samtidig får du også en automatisk nedtelling som viser hvor langt det er igjen til fotoboksen. Dette er ikke helt presist og den bommer med 30-40 meter hver gang, men den varsler altså mer enn tidsnok og hvis man ikke "sover" bak rattet skal dette gå bra.

Ikke fri fart

Fotoboksvarsleren gir ingen mulighet til å grisekjøre. Laser- og radar-kontroller vil fortsatt være i drift, men den gir i hvert fall mulighet til å slippe uhell med fotobokser. Vi minner om at den sikreste måten å kjøre på er å holde fartsgrensen og at bøtesatsene er svært høye. I motsetning til radar- laservarslere er også denne GPS-mottageren lovlig i bruk. Du kan jo også legge inn varsling om barneskoler, vikeplikt og andre områder som du bør være oppmerksom på.

DinSides fotoboksoversikt finner du her.

Roadangel som har vært i salg en stund koster cirka 4.000 kroner. Det synes vi er svært kostbart, og dagens testprodukt er en mer positiv overraskelse prismessig. Alt du trenger får du i en pakke og den koster 1.695 kroner.

ActiveGPS leveres blant annet av Topgear.