TEST: Forester: Komfortabel blandingsrase

Den er litt høyere og ser litt barskere ut enn en vanlig stasjonsvogn, men den føles som en stasjonsvogn. Forester er en blandingsrase, og en svært komfortabel sådan.


Dette understrekes ytterligere av salgstallene, som for Forester sin del er svært hyggelige sammenlignet med konkurrentene.

Bevarer det gode

Forester er ikke akkurat noen olding i gamet: Det er kun drøye fire år siden blandings-japaneren ble introdusert på markedet. På begynnelsen av dette årtusenet ble en "ny" Forester presentert på bilutstillingen i Detroit. Subaru var så vidt tilfredse med sin Forester at det meste var uforandret - med unntak av interiøret som var nytt. I stedet for å endre på noe som man vet er bra, har Subaru valgt å beholde det gode og gamle. Det er ikke alltid så dumt.

Det beste fra begge

Forester er litt høyere og ser mer terrengbil-aktig ut enn en vanlig stasjonsvogn. Men vel inne i bilen føles det som å sitte i en vanlig, litt forvokst stasjonsvogn. Forester er nettopp en blanding mellom en vanlig stasjonsvogn og en SUV, altså en Sport Utility Vehicle, og meningen er at Forester skal tilby det beste fra disse to genrene. Den skal gi komforten fra en personbil og fremkommeligheten til en SUV.

Men ingen terrengbil

Og med den høye bakkeklaringen, firehjulstrekk, lavgir og komfortabel fjæring, skulle det ikke være noe problem å forsere hyttevegen - selv ikke i vårløsningen. Men på tross av sitt navn - som oversatt til vårt språk betyr en som har skogbruksutdanning og arbeider i skogen, er ikke Forester en terrengbil. Men det er den heller ikke ment å skulle være.

Lettleste instrumenter

Vi har allerede ytret at Forester er en svært komfortabel bil, og mer utdypende om dette kan du lese i avsnittet om plass og komfort.

Selv om interiøret er nytt av året, gjenspeiles det også her at Subaru satser på det trygge og unngår det mest innovative. Instrumentene er lettleste og oversiktlige, selv om radioen sitter veldig langt nede på midtkonsollen. Det er også litt upraktisk at når flaskeholderne på midtkonsollen er i bruk, så sperrer de for klimaanlegget slik at dette ikke kan betjenes uten å først måtte fjerne flaskene.

Godt reisefølge i by og på land

Selv om Forester egner seg godt både til bykjøring og til landeveiskjøring, trives den nok best når den får parkere på egen gårdsplass. Lukeparkering med Forester er ingen lystig affære: Mer om dette kan du lese i kapittelet om plass og komfort.

Med Forester har Subaru forsøkt å smelte sammen det beste fra to biltyper. For å finne ut hvorvidt dette er et vellykket giftemål, kan du klikke deg gjennom lenkene i boksen under bildet til høyre.