TEST: Ford Mondeo Ghia X

Ford Mondeo er, ikke uten grunn, en av Norges mest populære bilmodeller. Etter ansiktsløftingen har Mondeo blitt en enda mer interessant bil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Ford Mondeo Ghia X


Ikke det at ansiktsløftingen i seg selv er så veldig synlig, i hvert fall ikke utenpå. Bortsett fra noen aluminiumslister og større tåkelys er det lite som avslører at den store familiebilen har fått sin midtlivs-oppussing. Heller ikke innvendig er endringene omfattende, men de er mange nok til at et trenet øye vil legge merke til dem. Midtkonsollen har blitt redesignet og en ny og penere integrert radio har kommet på plass. Enkelte knapper har også endret form i en mer eksklusiv retning.

Flere valgmuligheter

Men det er altså ikke ansiktsløftingen i seg selv som er mest spennende. Det som gjør Ford Mondeo til et enda mer aktuelt bilvalg, er de nye valgmulighetene som ble lansert i sammenheng med ansiktsløftingen. For det første leveres Mondeo nå i et helt nytt utstyrsnivå - Ghia Executive, eller Ghia X som Ford kaller det i sine brosjyrer. X-versjonen er proppfull av utstyr, noe som sammen med Alcantara-setene og trepanelene gir en eksklusiv atmosfære.

Mange varianter

image: TEST: Ford Mondeo Ghia X


Ford Mondeo har helt siden starten i 2000 vært tilgjengelig i en lang rekke varianter. Mondeo kan blant annet leveres i tre ulike karosseri-varianter; sedan, kombi-kupé og stasjonsvogn. I tillegg har Mondeo-kunden kunnet velge mellom åtte ulike motor-alternativer.

Ny kombinasjon

Før ansiktsløftingen hadde imidlertid Ford problemer med å kombinere sin eminente 130-hesters dieselmotor med en ny, adaptiv automatgirkasse, som kom høsten 2002. Denne kombinasjonen lot seg nemlig ikke kombinere med elektronisk stabilitetsprogram (ESP), som i utgangspunktet er standardutstyr i Mondeo. Dette problemet ble imidlertid løst i sammenheng med ansiktsløftingen, noe som betyr at Mondeo 2.0 TDCi nå kan leveres med både ESP og automatkasse.

Les mer om hvordan girkassen håndterer den råsterke dieselmotoren her.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!