TEST: Ford Mondeo 2.0 TDdi

Det er liten tvil om at Ford traff midt i blinken da de utviklet nye Mondeo. Salget har gått strykende, også i Norge.

TEST: Ford Mondeo 2.0 TDdi
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nye Mondeo kom som en reddende engel ved inngangen til 2001. Forrige modell Mondeo var nemlig i ferd med å miste grepet i mellomklassen. Salget hadde sunket år for år og ved utgangen av 2000 hadde Mondeo dumpet helt ned til en ydmykende 21. plass på listen over Norges mest solgte biler.

Med nye Mondeo ble det andre boller. Salget steg til himmels og Mondeo raste oppover salgsstatistikken. I dag er Mondeo Norges nest mest solgte bil, kun slått av Volkswagen Passat.

Motorjournalistenes yndling

Det er mange årsaker til at Mondeos har vendt tilbake til salgsstatistikkens tinde. For det første fikk Mondeo en usedvanlig god mottakelse av Europas motorjournalister, ikke minst av de norske.

For det andre har bilen en design det er lett å falle for. Mondeo er stor, stilren og kraftig og er blant annet utrustet med detaljer som utenpåliggende dørhåndtak og markerte skjermprofiler.

Markant hekk

Den høye hekken preges av store, trekantede og tøffe baklykter. Disse omslutter bilens hjørner, noe som gir bakenden et potent utseende. Også frontlyktene er av den kraftige typen. Og grillen, ja den kjenner vi igjen fra lillebror Focus, som også gjør det godt på salgsstatistikken.

Kjedelig

Vi må innrømme at vi var blant dem som falt for Mondeos design da bilen ble lansert. Problemet er at Mondeo kan sammenlignes med listepop - du blir fort lei. Linjene er så rene - og detaljene så få - at man fort får "sett seg mett" på Mondeo.

I tillegg begynner Mondeo å bli svært tallrik, også på norske veier. Og jo mer vanlig en bil blir, jo mer kjedelig vil den bli oppfattet som. Spørsmålet er derfor om Mondeo vil selge like godt til neste år.

Men dette var selvfølgelig ren spekulasjon. La oss gå over til noe mer håndfast - motor og kjøreegenskaper.