TEST: Ford Mondeo 1.8 Trend

Om Ford Mondeo var selve symbolet på vellykkethet, kan vel diskuteres, men den symboliserte lenge at du hadde en jobb hvor du fikk firmabil.

TEST: Ford Mondeo 1.8 Trend
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hvor mange ganger har ikke du sett Ford Mondeo nedklistret med firmalogoer, reklame for produkter eller andre tydelige tegn på at sjåføren av denne bilen bidrar til fellesskapet ved firmabilsbeskatning?

Eller dette bildet: En Mondeo fullstappet med unger, bagasje og en diger skiboks på taket, klar for påsketur.

Firmabiler

Det er liten tvil om at bilene i mellomklassen fyller mange roller. De er populære som firmabiler, og de er populære som familiebiler – nettopp fordi du får en relativt stor bil uten å blakke deg helt. Noen hemmelighet er det heller ikke at Mondeo begynte å bli kraftig akterutseilt, men hos Ford har tiden gått med til mer enn å trå konkurrentenes kjølvann.

New Edge design

Det er forøvrig lett både å se og føle. Utvendig skiller Mondeo seg fra konkurrentene ved sitt New Edge design. Myke og skarpe kanter om hverandre, og en front som – i alle fall i mine øyne –er blant de barskeste i mellomklassen.

Også innvendig har Ford gjort grep som med ett ord kan beskrives som vellykkede. Instrumentene er oversiktlige og lettleste, og alt av betjeningsorganer er plassert slik at de ikke bare er lette å finne, men også lette å betjene. Likevel er det ikke tvil om at mye av inspirasjonen ved interiørdesignet er hentet fra Volkswagen - enkelte likheter er slående.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forvirret?

TEST: Ford Mondeo 1.8 Trend

Uansett stiller vi oss undrende til teksturen på dashbordet. Den ene halvparten er nemlig prydet med små “pyramider”, og den andre i et “rynket” utseende som skal minne om teksturen til skinn. Stereoanleggets integrering overbeviser heller ikke. Anlegget, som forøvrig er hentet fra forrige Mondeo-generasjon, er innfelt i aluminiumsdekoren på midtkonsollen. En ting er sikkert, vi har sett flere løsninger på integrasjon av stereoanlegg som har vært mer vellykket enn hva det er i Mondeo.

Bedre seter er det imidlertid lenge siden vi har sittet i, men det kan du lese mer om i kapittelet “Plass og komfort”.