TEST: Ford Maverick 3.0 V6

De høye firehjulstrekkerne blir stadig mer populære. Vi har testet den nyeste aktøren i det norske markedet - Ford Maverick.

Publisert
Sist oppdatert
TEST: Ford Maverick 3.0 V6


Ford Maverick kom først til Norge i sommer, men er på ingen måte noen ny bil. Maverick, som i USA selges under navnet Escape, kom på markedet allerede i 2000. Maverick, den europeiske utgaven, er i utgangspunktet tilpasset de tyske, britiske og sveitsiske markedene, men er nå altså tilgjengelig også hos norske Ford-forhandlere.

Har Maverick noe å tilføre SUV-klassen? Vi skal forsøke å gi deg svaret på dette spørsmålet. Men for å gi en antydning om konklusjonen, kan vi allerede nå nevne at Maverick i praksis er samme bil som Mazda Tribute. Det faktum at det hittil i år kun er solgt 50 Tribute i Norge tyder på at bilen har en liten tiltrekningskraft her i landet, i hvert fall med Mazda-logo i grillen. Til sammenligning er det for eksempel solgt mer enn 2.000 Toyota RAV4, mer enn 1.300 Nissan X-Trail og drøye 1.000 Honda CR-V.

Kort, men høy og bred

Maverick, som på engelsk betyr fri og uavhengig, er ikke mer enn 441,5 centimeter lang. Det betyr at den er 16 centimeter kortere enn CR-V, klassens lengste. Til gjengjeld er Maverick hele 183 centimeter bred og 177 centimeter høy. Det betyr at den er flere centimeter bredere og høyere enn de mest aktuelle konkurrentene og at den oppleves som en ganske stor bil.

Traust og kjedelig

TEST: Ford Maverick 3.0 V6


Ford Maverick er ingen designbombe. Tvert i mot, vi mener den tre år gamle firehjulstrekkeren har et usedvanlig ordinært og traust utseende. Frontlyktene har en gammeldags utforming og mangler klart lykteglass. Store mengder sort plast bidrar til å gi bilen et røft preg, men er ikke spesielt tidsriktig. De fleste av Mavericks rivaler kan flotte seg med en langt høyere prosentandel lakkerte flater. Til Mavericks forsvar kan det selvsagt innvendes at en ekte firehjulstrekker skal være røff og ujålete, fordi den også skal kunne brukes i terrenget. Men fordi vi vet at de fleste norske SUVer aldri får større utfordringer enn en bratt hyttevei, er egentlig ikke dette noe tungtveiende argument.

Stor motor

Maverick er tilgjengelig med to motoralternativer - en ganske ordinær toliter og en mer ekstraordinær treliters V6-motor. Vi fikk gleden av å prøve sistnevnte. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer