Den nye Kugaen kler kaksehyttene på fjellet godt, og hvor mye som har skjedd fra forrige modell får du svaret på her. Foto: Øyvind P
Den nye Kugaen kler kaksehyttene på fjellet godt, og hvor mye som har skjedd fra forrige modell får du svaret på her. Foto: Øyvind PVis mer

Test: Ford Kuga

Etter over en uke med nye Kuga på norsk vinterføre, er det mye å glede seg over. Men hva er egentlig nytt? Vi har sammenlignet med forrige generasjon.

Til tross for at forrige Kuga-modell fortsatt oppleves som en god bil å kjøre og har et design mange liker, fikk den kun være på markedet i knappe fem år før Ford rullet ut en ny modell.

LES OGSÅ:

Det har de selvsagt ikke gjort uten grunn: Konkurransen i den mellomstore SUV-klassen er nemlig så stor at Ford rett og slett måtte oppdatere Kugaen for å holde tritt med konkurrentenes alternativer.

Les også: DinSide leserne kårer Kuga til Norges nest-kuleste folke-SUV

Spørsmålet er selvsagt om den nye Kuga-versjonen duger, og etter å ha kjørt den nye Ford Kuga grundig i januar måned, visste vi på mange måter hva vi gikk til. På spanske veier likte vi den nemlig godt, og trillet en foreløpig femmer på terningen.

I denne saken fokuserer vi på hvordan nye Kuga klarer seg på vinterføre, hva den har av nytt utstyr, og ikke minst har vi sammenlignet nykommeren med forrige generasjon. Målet har ganske enkelt vært å få fram forskjellene.

For fakta om kjøreegenskaper på tørre veier henviser vi til vår prøvekjøring av Ford Kuga på bare veier.

God jobb på norsk vinterføre

Markører ved hjulene i displayet gir et raskt overblikk over hvordan trekkraften fordeles. Foto: Øyvind P
Markører ved hjulene i displayet gir et raskt overblikk over hvordan trekkraften fordeles. Foto: Øyvind P Vis mer

Mens forrige generasjon hadde et firehjulssystem fra Haldex, er den nye Kugaen utstyrt med et helautomatisk system utviklet av Ford selv.

Kort fortalt undersøker systemet underlaget kontinuerlig, jobber sammen med ESP-en og fordeler trekkraften der den trengs. Hvilket hjul som får hvor mye, kan forøvrig leses av på et instrument under kjøring.

Som vanlig skryter produsenten av at det nye systemet jobber "mye raskere og jevnere enn før", men slik er det jo alltid når nye versjoner presenteres. Likevel er det ikke til å komme i fra at systemet fungerer godt: Veigrepet på glatte norske fjellveier er det altså lite å si på. Fin balanse i bilen gjør at den takler svinger kjapt og presist, og bilen gir rett og slett et tillitvekkende inntrykk - også på glatt underlag.

Store bilder av nye Kuga på vinterføre får du her:

Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Ren bil skal man ha, selv om det er kuldegrader. Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Den nye Kugaen kler kaksehyttene på fjellet godt, og hvor mye som har skjedd fra forrige modell får du svaret på her. Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P


Selv om komforten har blitt høyere prioritert enn på forgjengeren, oppleves kjøreegenskapene fortsatt som relativt spenstige. Det er ingen selvfølge når man vet at en SUV har høyere tyngdepunkt og lengre fjæringsvei enn vanlige personbiler, men her klarer altså nye Kuga seg bra.

Vi må også nevne støynivået, som har blitt betraktelig bedre. Ford oppgir at de har redusert støyen i kupéen med opp mot 20 prosent, og dette er faktisk merkbart sammenlignet med forrige generasjon.

Proppet med morsomme og nyttige funksjoner

Nye Ford Kuga har allerede fått det høyeste totalresultatet en SUV noengang har oppnådd i Euro NCAPs kollisjonstest, og er godt utstyrt med sikkerhetssystemer som tidligere kun var tilgjengelig i langt dyrere prisklasser.

Alle detaljene får du i denne saken, men her nøyer vi oss med å omtale de funksjonene vi selv satte pris på i løpet av den uken vi disponerte bilen:

  • Adaptiv cruisekontroll med avstandsvarsling. Via hendlene på venstre side av rattet aktiverer du cruisekontrollen, og setter opp maksimal hastighet. Bilen vil da ikke bare holde riktig fart, den vil også sørge for at du holder riktig avstand til bilen foran.

    Med andre ord: Bremser bilen foran deg ned, vil også Kugaen automatisk bremse ned og holde riktig avstand - også i tett trafikk. I praksis trenger du altså bare å styre, noe som er svært uvant de første kilometerne, men som raskt blir en vane.

    Funksjonen fungerer etter vår oppfatning glimrende, og har blitt brukt flittig på alle våre kjøreturer. Prisen for dette er 7.900 kroner.

  • Bakluka som åpnes med foten. Mens forrige generasjon Kuga hadde en todelt bakluke, er det kun en dør på den nye versjonen. Betaler du 8.900 kroner får du imidlertid nøkkelfritt system og automatisk bakluke. Bakluka kan åpnes på tradisjonelt vis via knapp i midtkonsollen eller på fjernkontrollen, men rosinen i pølsa er selvsagt du kan åpne og lukke ved å slenge fram foten under hekken på bilen.

    Dette er spesielt praktisk når du har begge hendene fulle av handleposer, men som videoen under viser er det heldigvis også mulig å sette ungene i arbeid - selv om automatikken gir en hjelpende hånd:


  • Automatisk lukeparkering. Med parkeringssensorer og ryggekamera er det strengt tatt en smal sak å parkere Kugaen, men når det i parkeringspakke 2 (til 5.600 kroner) også følger med parkeringsassistent vet vi at det er mange som trekker pusten av lettelse.

    Funksjonen aktiveres ved å trykke på en knapp i midtkonsollen. Da skanner bilen etter en ledig luke på høyre hånd av bilen, og gir deg beskjed i displayet om å stoppe når en stor nok plass er funnet. Deretter får du beskjed om å sette bilen i revers og slippe rattet. Heretter er din jobb å dobbeltsjekke at det ikke er noen bak bilen, og sitte klar med bremsen: Bilen rygger nemlig både raskt og konsist på plass, så her gjelder det å være klar. Også denne funksjonen har blitt brukt gjentatte ganger under vår test, og vi har ved flere anledninger blitt imponert over hvor små luker den velger å parkere seg selv i.

    Videoen under, tatt i stille enveiskjørt gate hvor vi også hadde en person som sørget for at det ikke kom andre biler, viser hvordan det fungerer i praksis:

Førermiljø: Ny mot gammel Kuga

Interiøret har forandret seg kraftig fra forrige Kuga-modell, og er omtrent identisk med interiøret i nye Focus. Selv om kvalitetsinntrykket jevnt over er godt, er det likevel ikke alt vi er like imponert over.

Det første som slår oss er at GPSen er langt mindre enn på forrige generasjon, og når du i dag får mobiltelefoner med større skjerm var det noe vi stusset over. Litt av forklaringen er ganske enkelt at vi i Europa får en nedstrippet Ford Sync-versjon sammenlignet med hva de har i USA. Den store amerikanske skjermen med direkteknapper til alle funksjonene er det derfor ikke bruk for, og Ford har derfor flyttet inn Focus-skjermen i stedet.

Under lanseringen i januar fikk vi imidlertid demonstrert en versjon med større skjerm, som visstnok er på trappene også her. Dette vil vi komme tilbake til.

Se bildespesial for eksempler:

Nye Kuga: Helt ok kvalitetsinntrykk, men for mange knapper synes vi. Foto: Øyvind P
Gammel Kuga: Mer oversiktlig, men plasseringen av GPSen gjør den vanskelig å se i sollys. Foto: Øyvind P
Den nye GPS-skjermen er liten, men fungerer likevel bra pga høyere oppløsning og bedre skjerm. Foto: Øyvind P
Den nye skjermen er liten, men fungerer likevel bra pga høyere oppløsning og bedre skjerm. Foto: Øyvind P

Alt er likevel ikke galt: Skjermen har nå fått langt bedre oppløsning enn tidligere, noe som er svært tydelig på kartet og ikke minst ryggekameraet, der farger og detaljer kommer tydeligere fram. Ved å flytte skjermen inn i dashbordet slipper du også bli blendet av reflekser fra sol eller snø når du skal se på skjermen, noe som til tider kan være problematisk på den gamle modellen. Til tross for størrelsen fungerer altså skjermen godt.

Hovedankepunktet vårt mot interiøret er imidlertid at det har alt for mange knapper, og at ikke alt føles like logisk. I praksis betyr det at du vil bruke litt tid på sette deg inn i hvordan betjeningen fungerer, noe som kan være en tålmodighetsprøve for enkelte.

Som sagt er nye Kuga utstyrt med Ford Sync, som i praktisk betyr at du kan styre mobilen eller stereoanlegget ved å prate til bilen, i stedet for å lete etter og så trykke på riktig knapp.

Den gode nyheten er at det nå er svært enkelt å koble mobiltelefonen til bilen via Bluetooth, under vår test har vi for eksempel koblet til både iPhone, Android og Windows Mobile, uten problemer.

Mobiltilkoblingen er svært enkel, og gjøres unna på få minutter. Etter det vil mobilen koble seg til automatisk hver gang du setter deg inn i bilen. Foto: Øyvind P
Mobiltilkoblingen er svært enkel, og gjøres unna på få minutter. Etter det vil mobilen koble seg til automatisk hver gang du setter deg inn i bilen. Foto: Øyvind P Vis mer

Når sammenkoblingen er gjort får du i tillegg nødhjelpsassistanse via mobilen. Er du innblandet i en ulykke hvor en av airbagene blir utløst, vil det kort fortalt si at bilen automatisk ringer til nødnummeret i det landet i Europa du befinner deg, og på det riktige språket automatisk oppgi at en Ford har krasjet, og angi bilens GPS-koordinater. Når dette er gjort vil samtalen automatisk bli satt over til deg via bilens høyttaleranlegg, slik at du kan komme med nærmere opplysninger. En funksjon vi har stor sans for, men som vi håper vi aldri får anledning til å teste ut...

Hovedproblemet med talestyringen er at Ford ikke har lagt inn norsk språk. For selv om det går enkelt å skifte spor fra musikken ved å oppgi «next», blir det langt verre når du skal ringe til dine norske kontakter. Vi prøvde tjenesten flere ganger, og må dessverre si at det var ren bingo om vi traff riktig person. Litt av skylden må nok vår egen engelskuttale bære skylden for, men skal du ringe til kontakter med «Æ», «Ø» eller «Å» i navnet er uansett vår oppfatning at det er langt enklere å faktisk bla deg gjennom telefonlista i displayet. Og da er jo litt av poenget borte.

Større, men litt kjedeligere?

Design er en smakssak, og sett forfra har da heller ikke Ford gjort noen revolusjonerende endringer. Personlig synes vi likevel at hekken har blitt litt for anonym på den nye modellen, for der forrige modell var lett gjenkjennelig ser den nye ut som de fleste konkurrentene bakfra.

Designet kan du imidlertid bedømme selv, her får du bilder av gamle og nye Kuga:

Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P

Men bedre plass er bra. Til tross for en noe kort sittepute har du alltid sittet godt i Kuga. I forsetene vel og merke, for når det gjelder baksete- og bagasjeroms-plass, er det ingen tvil om at forrige modell hadde litt å gå på.

Den nye Kugaen har blitt 8,1 centimeter lengre (fra 444,3 til 452,4), og selv om den også har blitt litt lavere og endog marginalt smalere, gir dette naturlig nok positive utslag.

Dette er spesielt tydelig når det gjelder størrelsen i bagasjerommet, som nå har økt med 71 liter (totalt 481 liter), noe du spesielt merker i dybden og bredden:

2009-modellen til venstre, 2013-modellen til høyre. Foto: Øyvind P
2013-modellen til venstre, og 2009-modellen til høyre. Foto: Øyvind P
Her har vi fylt opp. Med to kofferter og et stort barnesete. 2013-modellen til venstre, og 2009-modellen til høyre. Foto: Øyvind P
Nye Kuga Foto: Øyvind P
Du kan selvsagt også legge ned setene i 70/30-løsning. Foto: Øyvind P
Når setene er lagt ned er ikke gulvet helt flatt, men er det viktig for deg kan du heve gulv-lokket bakerst, og resultatet ser du på neste bilde. Foto: Øyvind P
Her er gulvlokket dratt opp, og gulvet tilnærmet flatt. Foto: Øyvind P
I stedet for et reservedekk får du en luke med reparasjonsutstyr. Foto: Øyvind P

Benplassen i baksetet har også økt med noen få centimeter, men på dette punktet er det etter vår oppfatning fortsatt flere konkurrenter som er bedre.

To barn i barnesete sitter imidlertid godt, og du vil få litt mindre ryggsparking enn på forgjengeren.

Nye Kuga er likevel ikke spesielt egnet for deg som trenger tre barneseter. Har du små seter får du kanskje skvist det tredje setet på plass, men det blir etter vår oppfatning for trangt til å være noen god løsning. Og igjen: Med to barneseter i bruk blir det også svært liten plass til en ekstra passasjer i midten.

Hvor stor endringen er i praksis ser du på bildene under:

Benplassen bak har blitt bedre, men i bredden er det like trangt som før. Legg merke til at stolryggen kan stå i to ulike posisjoner, en med rett og en med lett senket rygg. Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Som før kan midtplassen i stedet gjøres om til armlene med drikkeholder. Der savner vi forøvrig en luke, slik at man kunne hatt et par ski. Foto: Øyvind P
Nye Kuga til venstre, den gamle modellen til høyre. Plassen har blitt bedre, men det er på langt nær noen revolusjon. Foto: Øyvind P

Konklusjon

Konkurransen i klassen er hard, men alt i alt fortjener nye Ford Kuga en femmer på terningen.

Det er blitt en veldig komplett bil, den har gjort det sterkt i kollisjonstest og kan tilby mye sikkerhetsutstyr selv i basisversjon Trend. Den må dermed regnes som en av de sikreste folke-SUV-ene man kan kjøpe i dag. Firehjulsdriften fungerer bra og sømløst, kjøreegenskapene er gode og plass og komfort klart forbedret.

Kuga er ingen billig bil, men starter da også med en versjon som har en kraftig dieselmotor og firehjulsdrift. Selv kjørte vi dieselmotoren på 140 hestekrefter med den nye dobbelkløtsj automatgirkassen som ligger på 425.900 kroner i Titanium-edition. Vår testmodell var - som vanlig - proppet med ustyr. I praksis manglet den kun elektriske forseter, og tikker dermed inn på hele 513.600 kroner.

Billigste dieselversjon starter imidlertid på 382.500 med utstyrsnivå Trend, og i tillegg får du en 1,6 liters bensinmotor på 182 hk, som starter på 447.000 kroner.

Merk deg at alle disse versjonene har firehjulstrekk. Ford starter produksjonen av en modell med tohjulstrekk i mai, men det er foreløpig ikke er bestemt om den vil bli tatt inn til Norge.

Priser og tekniske detaljer finner du lenger ned i saken.

Testresultat

Testresultat Ford Kuga 2013

Nye Kuga er blitt romsligere, mer praktisk og mer komfortabel. Velkjørende folke-SUV, også på vinterføre. Interiøret er mer futuristisk på godt og vondt. Lavere støynivå. Generelt bedre bil til samme/lavere pris.

Foreløpig mangler rimelig innstegsversjon med forhjulsdrift. Fortsatt noen "kjipe" interiørdetaljer, og litt liten skjerm.

Se alle våre tester

Nye Ford Kuga: Priser
Utstyrsnivå Trend  
2,0 TDCi140 HK383.000 kr. 
2,0 TDCi Powershift automat140 HK403.000 kr.
1,6 EcoBoost, automat182 HK425.000 kr.
Utstyrsnivå Titanium  
2,0 TDCi140 HK405.000 kr.
2,0 TDCi Powershift automat140 HK426.000 kr.
1,6 EcoBoost, automat182 HK447.000 kr.
Prisene er avrundet til nærmeste tusen kroner for bedre lesbarhet.

Ford Kuga 2013: Tekniske data
 2.0 TDCi2.0 TDCI1.6 EcoBoost
GirkasseMan. 6Powershift 6Aut. 6
Slagvolum1.997 ccm1.997 ccm1. ccm
Effekt140 hk140 hk182 hk
Dreiemoment320 Nm320 Nm240 Nm
ved o/min.1.750 - 2.7501.750 - 2.7501.600 - 5.000
0-100 km/t10,7 sek11,2 sek9,7 sek
Toppfart188 km/t187 km/t200 km/t
Forbruk - blandet0,59 l/mil0,62 l/mil0,77 l/mil
CO2-utslipp154 g/km162 g/km179 g/km
Lengde452 cm452 cm452 cm
Bredde184 cm184 cm184 cm
Høyde174,5 *) cm174,5 *) cm174,5 *) cm
Akselavstand269 cm269 cm269 cm
Egenvekt1.617 kg1.632 kg1607 kg
Bagasjerom456 liter (VDA)456 liter (VDA)456 liter (VDA)
Tilhengervekt2.100 kg2.100 kg2.000 kg
*) Høyde med takrelinger