TEST: Ford Focus RS

1.208 kilo, 215 hestekrefter. Ford Focus RS er blant de råeste kompaktklasse-bilene som er satt i produksjon.

TEST: Ford Focus RS


GTI-bilene hadde sin storhetstid på 80-tallet, men forsvant nærmest som bilklasse på 90-tallet. I løpet av de siste årene har imidlertid enkelte bilprodusenter tatt opp GTI-tråden igjen, noe som har resultert i biler som Honda Civic Type R, Seat Leon Cupra R og Toyota Corolla T-Sport.

ST170 og ST220

For et par år siden bestemte også Ford seg for å følge opp gamle storheter som Escort XR3i, Escort RS og Sierra Cosworth. I fjor kom Focus ST170 og Mondeo ST220, med henholdsvis 173 og 226 hestekrefter under motorlokkene.

Men Ford gir seg altså ikke med det. For nå er en enda råere bil på plass - Focus RS. RS er utrustet med en turbomotor som yter hele 215 hestekrefter.

Enormt luftinntak

TEST: Ford Focus RS


I motsetning til lillebror ST170, som er relativt anonym, er man aldri i tvil om at RS er en ekte GTI-bil. Fronten domineres av et enormt luftinntak, som i sin tur omkranses av hele fire ekstralys. I fremre del av skjermene finner vi tre haigjelle-lignende spalter og bak dem enorme, 18-tommers felger. Mellomrommet mellom de fem aluminiumsekene åpenbarer store, firestemplede Brembo-kalipere, som står klare for å knipe fast i 325 millimeter ventilerte skivebremser. Hekken prydes av en takspoiler, et kraftig eksosrør og et lyseblått RS-emblem.

Kun i blått

Focus ST170 leveres som både tredørs, femdørs og stasjonsvogn, og kommer i en rekke farger. Focus RS, derimot, leveres kun som tredørs. De 4.500 eksemplarene, hvorav ti er tildelt den norske importøren, skal alle lakkeres i blått.

Ford Focus RS er en avlegger av Ford Focus WRC, bilen som forsvarer Fords ære i rally-VM. Det merkes godt når bilen tas i bruk. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.