TEST: Ford Fiesta -- tøff i trynet!

Med den siste ansiktsløftingen av Fiesta -- som ble lansert på Frankfurtutstillingen 1999 -- fremstår Fiesta som både frisk, ungdommelig og sportslig.

Og "New edge"-linjene er på langt nær så tydelige som på Focus, og designet blir derfor kanskje mindre omdiskutert?

Til tross for adskillige ansiktsløftinger, har ikke Fiesta som konsept endret seg nevneverdig på mange år, og dette er forhåpentlig den siste ansiktsløftingen vi ser før en helt ny modell av Fiesta lanseres om 2 - 3 år. Det har Fiesta i alle fall fortjent.

Ser vi på bilens bunnplate, er det nemlig ingen store forandringer på bilen siden tidlig på 90-tallet, under karosseriplatene er det bare motorene som har fått kraftige endringer.

Og motorene er en av Fiestas sterkeste sider, i tillegg til utseendet -- dersom du faller for det.

Få konkurrenter

Selv om Fiesta åpenbart konkurrerer i Polo-klassen, har vår testbil -- en 5-dørs Fiesta 1.2 Ambiente -- nokså få konkurrenter. Det er nemlig svært få av bilene i denne klassen (370 - 390 cm lengde) som har effekt over 70 hk, men som likevel koster under 150.000 kroner.

Du kan se Fiestas konkurrenter nærmere i kortene ved å klikke på lenken "Pris, utstyr & konkurrentsammenligning".

Nettopp derfor er Fiesta et godt alternativ for de som ønsker en sportslig anlagt bil i småbilklassen, men som ikke ønsker å betale all verden for en slik bil.