TEST: Ford Expedition

Smutthullene tettes ett etter ett, men reale lastebiler med èn seterad er fortsatt fritatt for avgifter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Ford Expedition
image: TEST: Ford Expedition


Dermed blir prisen lav, 394.400 kroner er faktisk relativt gunstig for en bil som veier 2,5 tonn og har en V8-motor på 260 hestekrefter. Du kan velge om du vil ha tre seter, eller et oppbevaringsrom i midtarmlene på størrelse med bagasjerommet i en roadster.

Ny i Norge

Ford har valgt å ta inn Expedition etter at Excursion som femseter ikke lenger er begunstiget i det norske avgiftsystemet. Expedition er et nettere alternativ, i alle fall i forhold til Excursion, og vår test avslører også at det er en betydelig mer moderne bil.

Selv om Expedition er ny i Norge har den eksistert på det amerikanske markedet siden 1996, og kom i ny utgave i år. I USA selges den også med et mindre motoralternativ, en 4,6-liters V8 på 218 hestekrefter.

Går greit

Vi har gjennomført testuken vår med Expedition som motorisert partner, og det har gått overraskende greit. Den klarer parkeringshus siden den er under to meter høy, og den kan lukeparkeres i byen uten alt for mye besvær.

Expedition holder godt følge i trafikken, det kan du lese mer om her.