TEST: Focus stasjonsvogn -- Fords beste

Man kan si hva man vil om Focus' linjer, og like dem eller la det være. Men at Focus stasjonsvogn er den mest populære modellen fra Ford akkurat nå, har vi den fulle og hele forståelse for.

Stasjonsvogner har nemlig lett for å bli nokså kjedelige designmessig, når man sammenligner dem med sedaner og kombikupeer i samme modellfamilie. Men Ford har fått til et gjennomført og helhetlig design på Focus stasjonsvogn.

Ny fleksi-Focus om et år

Men ikke bare utseendet henger med, Focusen er praktisk som stasjonsvogn, skjønt den har et godt stykke å gå før den havner i samme kategori som de såkalte fleksibilene. En fleksibil på Focus-bunnplate er imidlertid varslet, selv om vi ikke kan forvente å se den på norske veier før mot slutten av neste år.

Kjørevennlig

I en tidligere test av Ford Focus 1.6, påpekte vi også bilens svært gode kjøreegenskaper. Selv om disse er noe endret i stasjonsvognen i forhold til 5-dørs kombikupeen vi testet da, er inntrykket det samme; bilen ligger godt på veien. For å lese mer om kjøreegenskapene i Focus stv 2.0, kan du bruke lenken under bildet i denne artikkelen. For å lese vår forrige Focus-test – som er en sammenligningstest mellom Focus og Golf, kan du klikke her.

Trenger du to-liter?

Vår testbil er denne gang en Focus med 2-liters motor, men selv om ytelsen er på 130 hk blir ikke bilen for GTI-versjon å regne. Men hvem har da behov for en Focus 2.0, og er den verdt 235.000 kroner? Klikk på lenken ”Konklusjon og Konkurrenter” under bildet i denne artikkelen for å lese vår oppsummering…